Har du sett en flåttrumpe før?

Rune Aae med foto av flåttompe
UFARLIGGJØRING: Under markeringen av Barnehagedagen ved USN viste stipendiat Rune Aae eksempler på hvordan ufarliggjøre skapninger som kan være litt skremmende. Bildet av flåttrumpa har han tatt selv. (Foto: Skjermdump fra Zoom)

USN feiret årets Barnehagedag ved blant annet å hylle barns iboende nysgjerrighet på naturen og alle dens vesen. – Voksne bør ikke la sin egen frykt for småkryp drepe barnas entusiasme, mener vår naturviter Rune Aae.

Det knyter seg i magen for mange når de plutselig opplever uventet nærkontakt med enkelte skapninger, som for eksempel flått eller edderkopper.

I en barnehagekontekst kan dette skape ubehagelig situasjoner for de små, som kanskje stolt og entusiastisk kommer løpende til barnehagelæreren sin med en liten «skatt» i hendene.

– Framtidige generasjoners evne til å ta vare på artsmangfoldet er avhengig av hvilke eksempler deres rollemodeller legger for dagen. Det betyr at vi voksne må finne ut hvordan vi kan vise omsorg og empati – også for arter vi selv ikke liker, sier Rune Aae, en av mange presentatører under markeringen av Barnehagedagen på USN 9. mars.

Klirring i tursekken

Aae er stipendiat og underviser blant andre USNs barnehagelærestudenter i naturfag. Han møter stadig på studenter som er redde for enkelte arter.

– Det er viktig at de dette gjelder for er bevisste på at redselen de selv føler ikke nødvendigvis har tatt bolig i barna de har ansvaret for, sier Aae.

– Det beste tipset er å ha med en del glass med lokk i sekken når du er på tur med barn. Så kan ungene selv putte det de vil vise fram oppi, og du får full kontroll og kan legge til rette for nærkontakt og rike opplevelser sammen med barna, sier Aae.

Han minner om at det er fort gjort å skade eller ta livet av små vesen.

– Utvis hensyn og vær omsorgsfull med dine medskapninger. Det resonnerer godt med barnesinn, sier Aae.

Hvis barna utviser frykt og engstelse i møte med medskapninger i naturen, kan rolige og kreative voksenpersoner være nøkkelen.

– Kunnskap og innsikt bidrar til at vi ser ting med andre øyne, og det finnes mange ufarliggjørende teknikker for å dempe uro og stimulere eller finne tilbake til nysgjerrigheten for naturen som bor i barna, sier Aae.

skjermdump fra Zoom-arrangement i forbindelse med markeringen av Barnehagedagen.

Feiring på fire campus

Aaes presentasjon «De minste blant oss – de små artene som barna finner og de voksne ikke ser» var bare én av mange lynpresentasjoner som ble delt med publikum i forbindelse med vår markering av Barnehagedagen på USN.

– Barns oppmerksomhet, aktivitet og drivkraft til å utforske og omskape sine omgivelser gjør dem til aktive forskere, meningskapere og deltakere i sine liv. Vi er glade for å på denne måten være med på å markere barns skaperglede, undring og utforskertrang – samt bærekraftig utvikling, natur og miljø, sier Kristin Danielsen Wolf, visedekan for barnehagelærerutdanningen på USN.

På USN utdanner vi barnehagelærere ved campusene Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold. Barnehagedagen ble markert med åpne, digitaliserte arrangement fra alle fire campuser i regi av vårt Senter for barnehageforskning (SEBUTI).

Drøyt 200 publikummere fikk innsikt i en rekke spennende USN-prosjekter innen forskning eller utviklingsarbeid rettet mot barnehager. Tema spant fra natur og miljø til bærekraft og etikk.

Blant de inviterte gjestene var barnehagelærerne Lars Johan Søndrål Odnakk og Marie Birkelund Berg fra Bjørnestien barnehage. De presenterte hvordan barnehagen hadde jobbet med prosjektet «Oi, se der!», som de vant Naturfagsenterets Forskerfrø-prisen for i 2019.

Barnehagedagen

Barnehagedagen markeres i mars hvert år. Formålet er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen. Barnehagene åpner dørene for å vise fram barnehagens aktiviteter og mangfold.

Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) står bak Barnehagedagen.

Barnehagedagen 2021 ble arrangert 9. mars. Tema for dagen var barnehagens arbeid med natur og miljø under slagordet: «Små steg for kloden».

Barnehagedagen på USN

På USN utdanner vi barnehagelærere ved campusene Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold. Barnehagedagen ble markert med åpne, digitaliserte arrangementer fra alle fire campus i regi av vårt Senter for barnehageforskning (SEBUTI).

Tema spant fra natur og miljø til bærekraft og etikk.

Drøyt 200 publikummere fikk innsikt i en rekke spennende USN-prosjekter innen forskning eller utviklingsarbeid rettet mot barnehager i tillegg til innlegg fra barnehager i  regionen vår.