Såkalte AGV-er, som står for Automatic Guided Vehicles, har vært en del av industrien innendørs i mange år, men er fortsatt lite utbredt utendørs. Disse selvkjørende kjøretøyene transporterer materialer og varer autonomt, det vil si uten behov for menneskelig styring.
Teknologien bidrar til å effektivisere driften, redusere miljøavtrykket og øke sikkerheten på arbeidsplassen. Likevel nøler mange industriparker med å investere stort i selvkjørende transportløsninger på grunn av tekniske og juridiske utfordringer.
Dette er noe forskningsprosjektet Industrial Situational Awareness (INSITUA), ledet av Universitetet i Sørøst-Norge (USN), forsøker å løse.
– Mange bedrifter ønsker å bruke selvkjørende transportmidler for å styrke konkurranseevnen, men møter barrierer knyttet til både implementering og regelverk. Vi identifiserte disse barrierene og jobber for en mer effektiv og bærekraftig industri, forklarer prosjektleder Henri Giudici.
LES OGSÅ: Nå blir det enklere å satse på mikrobrikker
Behov for tydelige retningslinjer
Det er Systems Engineering-gruppen ved campus Kongsberg som står i spissen for arbeidet. I samarbeid med selskapet Semcon utvikler INSITUA løsninger som kombinerer innovasjon med nødvendige regler for sikker bruk av autonome kjøretøy i industriparker.
Målet er å etablere et rammeverk med klarere retningslinjer som sikrer trygg og effektiv bruk av selvkjørende kjøretøy, og som gjør det enklere for industrien å satse på teknologien.
– Industrien står overfor et økende press om å levere raskere, og samtidig kutte utslipp for å nå klimamålene. Dette skaper stor etterspørsel etter innovative løsninger som industriell automasjon, spesielt AGV-er. Men i dag finnes få forskrifter som regulerer bruken av automatiserte kjøretøy i miljøer der mennesker til stede, forklarer Giudici om bakgrunnen for INSITUA.
Unge forskere får erfaring
Salgs- og forretningsutviklingssjef Baard Røsvik i Semcon forteller at autonome kjøretøy er avhengige av sikkerhetssystemer som varierer fra produsent til produsent, noe som gjør det vanskelig å få forskjellige merker til å fungere sammen.
– Denne mangelen på kompatibilitet gjør det utfordrende å integrere selvkjørende kjøretøy fullt ut i driften, og hindrer industrien i å utnytte teknologien til sitt fulle potensial, sier Røsvik, og fortsetter:
– I dag kommer det meste av teknologien for selvkjøring fra kjøretøyprodusentene, som integrerer sikkerhetsutstyr direkte på kjøretøyene. For å øke sikkerheten i industrielle omgivelser, trenger vi mer forskning på hvordan sensorer på kjøretøyene kan samarbeide med sensorer plassert i infrastrukturen rundt. Dette kan gi et helhetlig system som bedre ivaretar sikkerheten ved bruk av AGV-er.
INSITUA-prosjektet involverer flere forskere og stipendiater, og gir dem verdifull erfaring og innsikt i feltet.
– Det har vært en spennende og lærerik opplevelse for meg som ung forsker å få utforske muligheter og utfordringer ved bruk av autonome kjøretøy i industriparker, i samarbeid med myndigheter og ledende aktører i Norge, sier Dag Eirik Helle i Systems Engineering-gruppen.
LES OGSÅ: Ingeniørstudent får jobbe med digital tvilling av øyet
Foreslår løsninger
Gjennom samtaler med industriledere og myndigheter, har INSITUA-prosjektet avdekket viktig innsikt. Mens bruken av AGV-er innendørs i industribygg har fått mye oppmerksomhet, er utendørsområdene i industriparker fortsatt en mulighet for forskning.
For å ta tak i dette, foreslår INSITUA å etablere egne testmiljøer i industriparker.
– Her kan selvkjørende kjøretøy prøves ut i praksis, og både industrien og myndighetene kan samarbeide om å sikre at teknologien er trygg og fungerer godt. Samtidig kan slike testmiljøer bidra til å utvikle nødvendige regler og retningslinjer, slik at autonome kjøretøy kan tas i bruk i større skala, sier Giudici.
LES OGSÅ: Verdensmestere i autonome sjødroner