Lørdagsuniversitetet er åpnet

Henriette Stoltz, Petter Aasen, Hedda Foss Five, Aleksander S. Andersen og Frode Bakken. Foto
KLAR FOR «SEKSDAGERSUKER»: Endelig åpner USN Lørdagsuniversitetet, i samarbeid med Skien bibliotek. Fra venstre: biblioteksjef Henriette Stoltz, rektor Petter Aasen, ordfører Hedda Foss Five,daglig leder ved Folque Café, Aleksander S. Andersen, og prosjektleder for Lørdagsuniversitetet, Frode Bakken ved USN.

USN sender noen av regionens ledende forskere ut til folket. Tiltak mot klimakrisen var tema da Lørdagsuniversitetet ble sparket i gang på en sentrumskafé i Skien.

Tekst: Arne Olav Hageberg

Lørdagsuniversitetet er et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Skien bibliotek. Konseptet er enkelt: kunnskap ut til folket. Forskere fra universitetet holder populærvitenskapelige og høyst aktuelle foredrag på byens bibliotek eller andre passende steder der folk møtes i Skien sentrum. Det er fri entré.

Målet er å spre forskningsbasert kunnskap til allmenheten – kunnskap som kan hjelpe folk til å leve bedre, tenke bedre og mene bedre.

– Vi har en rekke dyktige forskere som også er gode formidlere. Ved å åpne opp universitetet på denne måten, og søke ut av de faste rammene, stimulerer og kvalifiserer vi det offentlige ordskiftet, sier rektor Petter Aasen, som understreker at tiltak som dette er en del av universitetets samfunnsoppdrag.

Klima, «sykt perfekte unge» og flått

Initiativet fra USN har gått ut til flere kommuner i Vestfold og Telemark, men det hele startet lørdag 26. januar på Folque kafe i Skien:

Hit kom professor Lars Erik Øi for å snakke om CO2-fangst i Telemark og internasjonale klimaavtaler.

Kommende Lørdagsuniversitet i Skien vil by på:

• førsteamanuensis Solfrid Bratland-Sanda, som skal snakke om dagens prestasjonsfokuserte unge under tittelen «Sykt perfekt»
  • professor Andrew Jenkins, som skal snakke om hvordan du kan beskytte deg mot «Norges minst populære dyr»: flåtten.

Tett på Skien kommune

Ordføreren i skien kommune, Hedda Foss Five (Ap), er glad for at Lørdagsuniversitet-konseptet får sin begynnelse i Skien:

– Det passer godt at det hele sparkes i gang her i Skien, som jo blir felles fylkeshovedstaden for Vestfold og Telemark, sier hun.

Et tett samarbeid med USN er svært viktig for Skien kommune, understreker ordføreren:

– Det er mange spennende og samfunnsrelevante temaer som er planlagt i denne foredragsserien. Som politiker merker jeg at dette er saker som publikum er opptatt av, sier Five.

Gavepakke

Biblioteksjef Henriette Stoltz kaller universitetets initiativ for en gavepakke til folkebiblioteket.

– Vi har som oppgave å drive folkeopplysning og kunnskapsformidling. Her får vi anledning til å plukke blant de beste for å tilby foredrag til publikummet vi kjenner lokalt. Det er en privilegert posisjon å være i. Vi er veldig glad for å kunne samarbeide med universitetet på denne måten og håper dette er en samarbeidsform som bare utvikler seg videre i årene som kommer, sier hun.

For å understreke poenget med å flytte kunnskapen ut til befolkningen, ble det første Lørdagsuniversitetet lagt til Folque Café i Skien sentrum.

Daglig leder, Aleksander S. Andersen på Folque, understreket at de setter stor pris på å bli brukt til denne typen arrangement.

– Vi ønsker å tilby et bredt program hos oss. Dette passe godt inn i vår måte å utvikle Folque på.

Kontaktpersoner for Lørdagsuniversitetet