Lørdagsuniversitetet er større enn noensinne

Professor Solfrid Bratland-Sanda holdt foredrag på Lørdagsuniversitetet Larvik bibliotek. Bilde av henne og publikum
SYKT PERFEKT: Professor Solfrid Bratland-Sanda holdt foredrag om presset som ungdom utsettes for på Lørdagsuniversitetet i Larvik 5. februar. Larvik Bibliotek er et av de nyeste bibliotekene som er med på opplegget. (Foto: Larvik Bibliotek)

Nå kan publikum møte forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge på 11 folkebibliotek i Buskerud, Vestfold og Telemark.

Tallet på bibliotek er faktisk enda høyere, dersom man tar med alle de lokale avdelingene til flere av bibliotekene.  Snart tre år etter den forsiktige oppstarten i 2019 er Lørdagsuniversitetet større enn noensinne.

Alle de tre tidligere høyskolene som nå utgjør USN drev med mye formidling til befolkningen i regionen også før Lørdagsuniversitetet, både via sine egne bibliotek og på folkebibliotek.

Selve prosjektet Lørdagsuniversitetet startet som en idé fra rektor Petter Aasen. Han hadde erfaring med et liknende prosjekt som dekan på NTNU.

– En del av vår identitet er å være tett på Buskerud, Telemark og Vestfold. På Lørdagsuniversitetet kan publikum høre foredrag om aktuelle temaer og bli med på diskusjonen etterpå.  Det er fint å kunne møtes og lære noe nytt gjennom et kunnskapsbasert ordskifte, sier Aasen.

Startet med 4 folkebibliotek

På Lørdagsuniversitetet er hele poenget at forskning og fag skal formidles så alle kan forstå. Derfor skjer formidlingen helt bevisst hos folkebibliotekene, og ikke i USNs auditorier.

Ved oppstarten i 2019 hadde USN avtale med fire folkebibliotek. Fra 2020 ble dette utvidet til 7 og fra 2021 øket til 8. Fra 2022 er det 11 folkebibliotek med på ordningen. Prosjektet har funnet sin egen modell, der hvert folkebibliotek kan booke tre foredrag hvert halvår. I 2022 bruker USN nærmere 1,1 million på tiltaket.

Illustrasjon med Tolkien og foredrag

Forteller om Tolkien

– Dette var folkeopplysning, interessant, horisont-utvidende, nerdete og gøy!  Slik rapporterer et av bibliotekene etter et foredrag om J.R.R Tolkien med Tolkien-ekspert og historie-professor Nils Ivar Agøy.

Han har holdt mange historiske foredrag i regionen. På Lørdagsuniversitetet har han særlig snakket om Tolkiens forfatterskap. Agøy sier Lørdagsuniversitetet gir en anledning til å formidle fagstoff på andre måter enn til daglig.

– Min erfaring er at tilhørerne nesten alltid er interesserte og engasjerte. Foredragene gir meg også en stimulans til å holde meg oppdatert på emner jeg ikke arbeider med i vanlig undervisning, sier Agøy.

Frode Bakken, prosjektleder for Lørdagsuniversitetet - foto av hamFrode Bakken har vært prosjektleder for Lørdagsuniversitetet siden starten i 2019.

Den tidligere biblioteksjefen på HSN – nå USN vet godt hvordan det er å drive et bibliotek, og har bygget opp Lørdagsuniversitetet steg for steg.

– Jeg er storfornøyd med å ha fått på plass de siste avtalene med Drammen, Kongsberg og Larvik. USN har satt forskingsmidlingen ut i lokalsamfunnene i system, og sikrer dette med egne budsjettmidler.

LES OGSÅ: – Lørdagsuniversitetet kobler USN tettere på lokalsamfunnene.

Lørdagsuniversitetet

• Lørdagsuniversitetet er et samarbeid mellom USN og bibliotekene i Tønsberg og Færder, Skien, Porsgrunn, Ringerike, Kongsberg, Larvik, Drammen, Sandefjord, Horten, Lier og Notodden.
  • Antall arrangementer var 15 i 2019, 20 i 2020 og 27 i 2021.
  • Publikumsbesøket har variert veldig, helt opp 75 og en sjelden gang ned i under 10. Pandemien har rammet prosjektet kraftig særlig i 2020, men også i 2021.
  • Bibliotekene kan bestille forskere fra USN, basert på en tilbudsliste
  • Forskerne kommer til biblioteket og holder foredrag en lørdags formiddag.
  • Bibliotekene og USN samarbeider om profilering og markedsføring, og USN støtter bibliotekene med penger til annonsering.
  • Lørdagsuniversitetet var et prøveprosjekt ved Skien bibliotek våren 2019.
  • Det er nå etablert som et fast tilbud, og ble utvidet med Kongsberg, Drammen og Larvik våren 2022.