Nå starter fleksibel desentralisert sykepleierutdanning

Bachelorstudenter i sykepleie
SYKEPLEIERSTUDIER DER DU BOR: Nye muligheter for deg som vil studere sykepleie. Her trener sykepleiestudenter ved en av USNs campuser. (Arkivfoto:USN)

Fra høsten 2022 tilbyr USN deltids sykepleierutdanning på Notodden og Ål i Hallingdal, med mulighet for undervisning på USNs campuser nær studentenes hjemsted.

– Vi gjør dette i tett samarbeid med helsevesenet i kommunene. Det er et stort behov for utdannede sykepleiere også i distriktene, og denne utdanningen vil bidra med at ufaglærte helsearbeidere får en formell kompetanse og andre som ønsker å ta sykepleierutdanning der de bor, sier professor Hilde Eide som leder arbeidet.

Sykepleierutdanningen skal holde til på Torpomoen i Ål og ved USNs campus Notodden. Praksis vil foregå i kommunene. 50 studenter kan tas opp, fordelt nesten likt på de to studiestedene.

Viserektor: – En viktig satsing for USN

Det er ikke mer enn et år siden arbeidet med den nye utdanningen startet opp. Den gang uttalte viserektor Kristian Bogen at dette er en viktig satsing for USN:

– Dette er noe som har vært etterspurt lenge, så vi opplever et tydelig ønske og behov i distriktskommunene. Her har vi en mulighet til å etterkomme det ønsket, og utforme en utdanning som spiller på lag med distriktene. Målet er å utdanne flere sykepleiere som vil fortsette å bo og arbeide i disse kommunene. Vi har en klar ambisjon om å skape noe helt nytt. En modell for hvordan universiteter og høyskoler kan utvikle utdanninger i Distrikts-Norge, sa Bogen.

Full sykepleierkompetanse - nær der du bor

Nå som modellen altså er klar, forteller professor Hilde Eide at undervisningen vil foregå tre-fire ganger i uken, og at dette studiet vil gi nøyaktig samme kompetanse som en ordinær bachelorutdanning i sykepleie.

Klikk her for studiesiden til fleksibel deltids sykepleierutdanning

Professor Hilde Eide leder arbeidet med fleksibel, desentralisert sykepleierutdanning.

– Du studerer ved et universitet, og kunnskapen du får skal være like god som på campusene som tilbyr heltidsstudium, sier Eide. Man vil kunne få praksis i kommunen man bor i eller nærkommunen, og denne skal også kunne være fleksibel i forhold til at utdanningen går på deltid, lover Hilde Eide.

USN er et universitet som har tett kontakt med arbeidslivet, og det vil du også merke på dette studiet. Underviserne jobber selv ute i kommunene, er utdannet sykepleiere og vil kunne gi oppdatert kompetanse.

Mener kommunene må legge til rette for ansatte som søker

– I tillegg til at dette er bra for distriktet, så tror jeg det blir en veldig bra sykepleierutdanning, sier Jan-Eilert Pedersen. Han skal jobbe med utdanningen på campus Notodden sammen med avansert klinisk sykepleier Birte M. Oswald fra Midt-Telemark.

Pedersen har selv en bachelor i sykepleie fra campus Vestfold og en master i avansert klinisk allmennsykepleie fra USN. Han bor og jobber på Notodden og brenner for denne utdanningen.

Nå skal han ha en kombinasjonsstilling, hvor han jobber 80 % i Notodden kommune og 20 % inn i den desentraliserte sykepleierutdanningen på campus Notodden. Hans kollega Birte Oswald har også en 20% kombinasjonsstilling i Midt-Telemark og utdanning i avansert klinisk allmennsykepleie fra Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg.

Jan-Eilert Pedersen skal jobbe med fleksibel, desentralisert sykepleierutdanning på campus Notodden.

– Dette er et bra studietilbud, fordi distriktene sliter med et kompetanse-gap innen helsevesenet. Unge folk i distriktene som skal ta universitetsutdannelse ender ofte opp med å jobbe et annet sted. Distriktene taper også på at de som blir etablert i ung alder har det enda vanskeligere å ta utdannelse. Nå kan vi endelig få utdannet lokale sykepleiere med god og kvalifisert kompetanse, sier Jan-Eilert Pedersen.

Nå mener han det er opp til kommunene å være kreative og flinke til å få sine ansatte til å søke på dette studiet

– Hadde jeg vært kommunalsjef i Seljord ville jeg støttet ufaglærte helsearbeidere i å søke, og lagt til rette for at de kunne ta denne bachelorutdanningen i sykepleie.

Jan-Eilert forteller hvorfor denne utdannelsen er så viktig for distriktskommunene i Telemark og Buskerud.

Fleksibel deltids sykepleierutdanning

• Studiet vi ha hovedsete på Torpomoen i Hallingdal og campus Notodden.
  • I tillegg tilbys undervisning på campuser nær studentenes bosted, som for eksempel campusene Rauland og Bø.
  • Søknadsfristen for desentralisert sykepleierutdanning blir som de andre studiene, 15. april.
  • Man må ha den formelle kompetansen på plass, i tillegg til at man bor i kommunen som man søker utdanningen i.
  • Studiet går på deltid.
  • Les mer på studiets hjemmeside / lenke /

Bakgrunn:

• I juni 2020 fikk femten universiteter og høyskoler tilsammen hundre millioner kroner til såkalt "fleksible utdanningsprogram».
  • Pengene ble bevilget av Diku (Tidligere kjent som "Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning" - nå en del av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse), som vurderte totalt seksti søknader fra sytten universiteter og høyskoler.
  • Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved USN fikk så mye som 5,6 millioner kroner til prosjektet «Bærekraftig sykepleierutdanning: Fleksibelt og desentralisert studietilbud til distriktene».