Nytt startskudd for studentbedrifter

Ansatte i Ungt Entreprenørskap på rekke.
STUDENTBEDRIFT: Samarbeidet fortsetter mellom USN og Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark. Fra venstre Henriette Markussen, Herman Stenbakk, Cathrine Kvitberg, Frida Ditlefsen, Linda Skjelbred, daglig leder Ann-Iren Haugen, Steffen Steffensen, Victoria Fiskebekk, Nina Molteberg, Lars Bulien Tjøgersen. Kopirett: Ungt Entrenprenørskap

Har du en idé eller ønsker å starte egen bedrift? Da kan du drive en studentbedrift. Universitetet i Sørøst-Norge fortsetter satsingen med Ungt Entreprenørskap.

Gjennom å etablere en egen studentbedrift, lærer studentene ved å gjøre, ta initiativ og bygge nettverk med etablert næringsliv. Studentene får brukt teoretisk kunnskap i praksis og oppleve hvordan markedet responderer på forretningsideen.

Nylig signerte Universitetet i Sørøst-Norge (USN) en ny samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap om innovasjon- og entreprenørskapsarbeid, særlig gjennom programmet Studentbedrift.

–  Formålet med avtalen er å regulere et forpliktende samarbeid. Vi har gjennom mange år god erfaring med å bruke Studentbedrift som en del av studieprogrammene i samarbeid med Ungt Entreprenørskap, sier viserektor for utdanning, Ingvild Marheim Larsen.

LES OGSÅ: Kåret til Norges nest beste studentbedrift

Prisbelønte studentbedrifter

USN har siden 2004 brukt det pedagogiske programmet, og kan vise til gode resultater med flere prisbelønte bedriftsetableringer. Den nye samarbeidsavtalen ble offisielt signert under årets kickoff for studentbedrifter digitalt på Zoom.

– Vi ønsker å videreføre det strategiske arbeidet med satsingen på entreprenørskapsaktiviteter i regionen vår, og inkluderer både økonomisk, sosialt og kulturelt entreprenørskap. Avtalen med Ungt Entreprenørskap er et godt virkemiddel for å styrke studentenes evne og kompetanse til å mestre fremtiden, og til å skape livskraftige lokalsamfunn og bærekraftig utvikling, sier Ingvild Marheim Larsen.

Zoom-bilde av Ingvild Marheim Larsen og Ann-Iren Haugen

Gjennom Studentbedrift utvikler studentene kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. Daglig leder Ann-Iren Haugen i Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark er glad for å fortsette samarbeidet med universitetet.

– Utdanninger må endres og stimulere til kreativitet. Den tradisjonelle klasseromsundervisningen og ensidige forelesninger var tilrettelagt for en annen form for yrkesliv der innovasjon og kreativitet var mindre viktig. USN er modig som går foran og materialiserer akkurat dette, og tilbyr utdanninger og pedagogiske metoder med høyest arbeidsrelevans, sier Haugen.

LES OGSÅ: Slik forberedes disse studentene på arbeidslivet

Studentbedrift ble aksjeselskap

Under kickoffen fikk studentene høre suksesshistorien til Digiplus AS som har gått fra å være en studentbedrift til å bli et aksjeselskap. Bedriften startet med mål om å skape en bedre studie- og arbeidshverdag ved å forbedre digitale eventer.

I dag har Digiplus utviklet konseptet heldigitalt fra ulike land i Europa. Selskapet tilbyr ulike pakkeløsninger for studenter, organisasjoner og bedrifter for å skape et godt sosialt miljø digitalt.

På samlingen stilte i tillegg Patentstyret med eksperter som svarte på spørsmål om rettigheter og hvordan studentbedriftene kan beskytte ideen sin.

Til studenter som velger Studentbedrift, sier Ann-Iren Haugen:

– Jeg tør love dere en reise dere vil huske og hvor dere opplever utvikling, lærer en metode som er relevant og praktisk, og som arbeidslivet etterspør. Studentbedrift gir deg rett og slett innovative redskaper slik at du kan bli aktivt verdiskapende, både som gründer og en innovatør i eksisterende bedrifter, offentlige virksomheter og organisasjoner. Snakk om et smart valg!

LES OGSÅ: Praksis i studiet ga Melissa lederjobb

Dette er Studentbedrift

Studentbedrift er et pedagogisk program som gir studenter kompetanse og kunnskap om bedriftsetablering gjennom ett år med oppstart, drift og avvikling av egen bedrift.

Regien har den ideelle, landsomfattende organisasjonen Ungt Entreprenørskap som leverer rammeverk og innhold.

Hensikten er å utvikle unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. I tillegg får studentene en verdifull arena for trening og nettverksbygging gjennom regionmesterskap og norgesmesterskap i Studentbedrift.

Nylig ble en ny samarbeidsavtale signert mellom Universitetet i Sørøst-Norge og Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark.

Formålet med avtalen er å regulere et forpliktende samarbeid om innovasjons- og entreprenørskapsaktiviteter, særlig satsingen på Studentbedrift.