Samarbeider om forskning og utdanning på Svalbard

Ph.d-student med asiatisk opprinnelse sittende på knærne og gjør feltarbeid med fjellandskap i bakgrunnen på Svalbard. Ikke snø.
NATUR OG MILJØ: Samarbeidet med Universitetssenteret på Svalbard er i første omgang mest interessant for USN-studentene ved Institutt for natur, helse og miljø i Bø. Her utfører en tidligere doktorgradsstudent jord- og vegetasjonsanalyser på den arktiske øygruppen. (Foto: Live S. Vestgarden)

Kan et semester på Svalbard friste? Universitetet i Sørøst-Norge vil samarbeide om utdanning og forskning på den arktiske øygruppen kjent som isbjørnens rike.

Studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kan nå planlegge utveksling til verdens nordligste institusjon for høyere utdanning.

Nylig ble den formelle samarbeidsavtalen signert med Universitetssenteret på Svalbard (UNIS), som ligger i Longyearbyen på 78º N. UNIS tilbyr arktisk utdanning og forskning for globale utfordringer innen biologi, geologi, geofysikk og teknologi.

– Vi er glade for at avtalen er kommet i stand. USN blir på denne måten en del av et viktig samarbeid mellom universiteter om utdanning og forskning på Svalbard til beste for studentene, universitetene og samfunnet, sier viserektor for utdanning, Ingvild Marheim Larsen

LES OGSÅ: Klare for å møte fremtiden med USN

– Benytt muligheten!

Direktør Jøran Idar Moen ved Universitetssentert på Svalbard har fra før universitetene i Nordland, Stavanger, Ås, Agder, Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø med på laget.

– Sammen kan vi utvikle sterkere fag- og forskningsmiljøer og høyere kvalitet innen høyere utdanning i Arktis enn vi kan klare hver for oss. Konsekvensene av klimaendringene er svært tydelige på Svalbard, og kunnskapsbehovene store, påpeker Ingvild Marheim Larsen.

Universitetssenteret på Svalbard tilbyr undervisning og driver forskning med utgangpunkt i øygruppens geografiske plassering i Nordishavet. Den arktiske øygruppen på toppen av verden har uendelige områder med uberørt og rå villmark.

– UNIS har vokst til å bli en internasjonalt anerkjent institusjon og har studietilbud som er aktuelle for våre studenter. Et semester på Svalbard kan være attraktivt og spennende med både faglig og personlig utbytte, sier viserektoren.

Ingvild Marheim Larsen og Jøran Idar Moen sittende ved et bord med avtalene foran seg og penn i hpnda, smilende til kamera. Grønn bakgrunnsvegg.

Studietilbudet ved UNIS har en internasjonal profil med undervisning på engelsk, og vil  inngå som et supplement til ordinær undervisning på bachelor-, master- og ph.d-nivå.

– Vi håper at både studenter og forskere ser de unike mulighetene dette gir og benytter seg av avtalen gjennom forsknings- og utdanningssamarbeid, oppfordrer Ingvild Marheim Larsen.

LES OGSÅ: Nyslåtte doktorer: – En spesiell følelse

Viktig kunnskap for fremtiden

I første omgang er avtalen mest aktuell for studentene ved institutt for natur, helse og miljø ved campus Bø, men flere fagområder vil inngå i samarbeidet.

Portrettbilde av LILve Semv Vestgården, kort hår med sideskill og smiler til kamera.

Instituttleder Live Semb Vestgarden har sendt studenter til UNIS gjennom de siste årene, og forteller at studentene er svært fornøyde med opplegg og utbytte. Hun er glad for et formalisert samarbeid som gir bedre muligheter og mer forutsigbarhet for studentmobiliteten.

– Et kortere eller lengre opphold på Svalbard er en spennende mulighet for studenter som er interessert i arktisk biologi og økologi. Det kan også være mulig med internship innen arktisk biologi, sier Vestgarden.

Hun viser til at kunnskap om arktiske systemer er viktig for natur- og miljøforvaltere, spesielt i lys av klimaendringenes effekter på sårbare økosystemer på land og i vann. Samarbeidsavtalen øker også mulighetene for forskningssamarbeid om arktisk økologi.

– Emnene som UNIS tilbyr er et godt og viktig supplement til det vil tilbyr selv, sier Vestgarden.

LES OGSÅ: Fem campuser er miljøfyrtårnsertifisert

Om samarbeidsavtalen

Universitetssenteret på Svalbard AS (UNIS) er verdens nordligste institusjon for høyere utdanning.

Aksjeselskapet eies av Kunnskapsdepartementet og tilbyr forskningsbasert utdanning av neste generasjon arktiske eksperter innen biologi, geologi, geofysikk og teknologi.

Studentmassen består av omtrent fifty-fifty nasjonale og internasjonale studenter og engelsk er det offisielle språket ved UNIS.

Samarbeidsavtalen som nylig er inngått mellom UNIS og USN har følgende hovedmål:

• Strategisk samhandling
  • Samarbeid om utdanning
  • Samarbeid om forskning
  • Samarbeid om internasjonalisering
  • Samarbeid om logistikk og administrative tjenester