Skal styrke barnevernet med ny master

Barn og voksen hånd som leier
BARNEVERN: Fra høsten 2022 får USN en ny masterutdanning innen barnevernsarbeid. Utdanningen er tverrfaglig og kan tas av mange ulike yrkesgrupper innen helse- og sosialfag. Illustrasjon: Shutterstock

Fra høsten 2022 skal USN tilby en helt ny, tverrfaglig master i barnevernsarbeid med plass til 40 studenter.

Den nye barnevernsloven lovfester krav om mastergrad for en rekke ansatte i barnevernet. Kravet trer først i kraft i 2031, men allerede til høsten skal Universitetet i Sørøst-Norge begynne å utdanne sine første masterstudenter i barnevernsarbeid.

Styret vedtok å akkreditere og etablere masteren i styremøtet 18. november. Nå er programkoordinator og emneansvarlige på plass, og planleggingen pågår for fullt.

– Det er viktig for oss å kunne tilby denne etterspurte kompetansen i vår region, og vi er på den måten med å ruste opp barnevernet i tråd med politiske føringer. Vi har et sterkt barnevernsfaglig miljø, og med en masterutdanning i barnevernsarbeid vil vi kunne styrke dette ytterligere, sier Pia Cecilie Bing-Jonsson, som er dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap.

Tverrfaglig master samler mange yrkesgrupper

Det er professor i barnevern Reidun Follesø som skal lede masterutdanningen. Bak seg har hun 25 år ved Nord Universitet i Bodø og to år ved Universitetet i Agder, før hun kom til USN i august i år. Hun har vært med på å utvikle to masterutdanninger i barnevern tidligere, og tar dermed med seg mye erfaring inn i arbeidet ved USN.

– Dette blir en tverrfaglig master, og kravet for opptak er at søkerne har fullført 3-årig sosialfaglig bachelorutdanning. Det vil si de som har tittelen sosionom, vernepleier eller barnevernspedagog, sier Follesø.

I tillegg er også søkere med annen helsefaglig, pedagogisk, psykologisk eller samfunnsvitenskapelig utdanning og minimum et års relevant yrkeserfaring fra arbeid med barn og familier i utsatte livssituasjoner, kvalifisert for opptak.

– Det blir flott å få flere og ulike typer kompetanse sammen. Vi kan kanskje utvide perspektivet og få til noe nytt. Det blir spennende og noe jeg gleder meg til, sier Follesø.

LES OGSÅ: Har forsket på barnevernet i koronakrisen

God mulighet til fordypning

Masteren skal være deltids- og samlingsbasert, med ett emne i hvert semester og en fire ukers praksisperiode hvor studentene gjør et selvstendig innovasjonsprosjekt.

I likhet med bachelorutdanningen i barnevern, som er et av USNs mest populære studier, vil den tilbys ved campus Porsgrunn. Fakultet for helse- og sosialvitenskap har fått 40 studieplasser til master i barnevernsarbeid.

I tillegg til Follesø som programkoordinator er emneansvarlig i hver av de to første emnene på plass, samt studieveileder. Nå jobber de blant annet med å planlegge oppstarten, hva innholdet blir og hvordan masteroppgaven skal være.

– Jeg tror dette blir bra. Jeg liker veldig godt at det er en god, hel, tematisk tenkning. Det gir en helt annen mulighet til å fordype seg, sier hun.

LES OGSÅ: Nærmere 10.000 på venteliste til USN

Master i barnevernsarbeid

• Regjeringen innfører større krav til kompetanse i barnevernet. De nye kompetansekravene skal gjelde fra 2031.
  • Kunnskapsdepartementet (KD) har derfor besluttet at det skal opprettes mastere i barnevernfaglige utdanninger.
  • Våren 2020 inviterte Barne- og familiedepartementet (BFD) alle universiteter og høyskoler til å avgjøre om de ville opprette nye masterutdanninger i henholdsvis barnevernsarbeid og barnevern.
  • USN ønsker å opprette begge. I første omgang er det master i barnevernsarbeid som er akkreditert og vedtatt etablert, med oppstart høsten 2022.
  • Master i barnevernsarbeid er tverrfaglig og kan tas av mange ulike yrkesgrupper innen helse- og sosialfag. Master i barnevern er kun for søkere med bachelor i barnevern.

keyboard_backspace Master i barnevernsarbeid