Starter Ukraina-samtalegruppe for studenter

Studentprest Kristian Gotehus Køhn fortalte om initiativet til en Ukraina samtale-gruppe på et Zoom-møte om krigen som USN arrangerte for studenter 9. mars. (Skjermdump)
EN MULIGHET TIL Å PRATE SAMMEN: Studentprest Kristian Gotehus Køhn fortalte om det nye tilbudet, under et Ukraina-møte med studenter. (Skjermdump)

Studentprestene ved USN starter digitale samtale- og støttegrupper, der studenter som er berørt av krigen i Ukraina kan snakke med hverandre og prestene.

Studentprest Kristian Gotehus Køhn fortalte om initiativet på et Zoom-møte om krigen, som USN arrangerte for studenter 9. mars.

Første møte holdes torsdag 10. mars 14 - 15 på norsk. Tilsvarende møte holdes på engelsk fra 15.30 – 16.30.

– Mange studenter er bekymret og redde, og jeg kjenner på en uro selv også. Derfor starter vi en norsk og en engelsk støttegruppe. Der kan vi snakke sammen, dele uro og bekymringer, møte hverandre og stå sammen. Vi studentprester tilbyr også samtaler med enkelt-studenter, både på campus og digitalt, sier Gotehus Køhn.

Sammen med Pernille Astrup utgjør han teamet med studentprester på USN.

Kontakt Gotehus Køhn direkte om du ønsker å være med på gruppene. Det er også mulig å avtale møte med studentprestene fysisk på campus.

Også en en psykolog fra Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge deltok, og informerte om samtaletjenestene som de tilbyr, med drop-in-muligheter for studenter.

–Hvordan kan jeg få familien til Norge?

På Zoom-møtet deltok også studenter fra Ukraina, som fortalte om hvor vanskelig det er å fokusere på forelesninger nå, når deler av familien er igjen i Ukraina.

– Jeg har familie som gjemmer seg på landsbygda. Hvordan kan jeg få dem til Norge, spurte en student.

Statsviter Dag Einar Thorsen resonnerte rundt den russiske invasjonen av Ukraina.

Førsteamanuensisen sa statsviterne hadde måttet lete i arkivene for å finne tidligere hendelser, der et anerkjent FN-land angrep et annet.

– Det er lenge siden noe liknende har skjedd, sa Thorsen.

Han oppfordret alle til å være kritiske til den informasjonen som kommer i mediene, og aller helst hente informasjon fra flere kilder.

– Det finnes ingen helt uavhengige medier i verden noe sted. Alle har et eller annet ståsted. Nesten alt vi får av nyheter fra hvor som helst i verden er preget av hva vi tror og tenker på forhånd. Derfor bør du alltid være skeptisk, tenke selv og hente informasjon fra flere kanaler eller bruke medier fra flere land.

Anbefalte pause fra nyhetene

Førsteamanuensis Dag Einar Thorsen - foto av ham
Noen av deltakerne på møtet kommer fra land som grenser til Russland, og de er bekymret over hvorvidt deres land kan være utsatt for et angrep i fremtiden.

– Å angripe Ukraina er en høyrisiko-manøver for Putin og hans regime. Jeg tror ikke de tåler enda en slik manøver nå. Så jeg tror de som bor nær Russland ikke trenger være bekymret for angrep fra Russland nå, svarte Thorsen.

Han anbefalte ellers å stenge av nyhetsstrømmen av og til, for å verne seg selv.

– I gamle dager hentet vi gjerne nyheter to ganger om dagen, da avisen kom om morgenen og da Dagsrevyen ble sendt på kvelden. Det kan være lurt å gjøre det samme nå, i stedet for å hente nyheter hele tiden, sa han, og fikk støtte fra studentsamskipnadens psykolog.

USN ser på flere tiltak

Seniorrådgiver Maija Heinilä ved avdeling for utdanning og studiekvalitet ledet møtet. Hun sitter i en hurtigarbeidende arbeidsgruppen nedsatt av rektor, som skal se på hva USN kan gjøre for studenter som er berørt av krigen i Ukraina.

– Mange internasjonale studenter hos oss er redde nå. Det er et stort engasjement hos rektor, hos ledelsen og oss i gruppen for å finne måter USN kan hjelpe på, sa hun.

Samme møte ble arrangert på engelsk senere på ettermiddagen.

Har du forslag til tiltak på USN?

Arbeidsgruppen som jobber med å finne gode tiltak på USN tar gjerne mot forslag. Send dem på e-post direkte til seniorrådgiver Maija Heinilä

USN og Ukraina-krigen

Her finner du oppdatert informasjon og personer du kan kontakte om du trenger noen å prate med.