Studentene mest fornøyd på små campuser

Da lærerstudent Trine Eline Aas skulle velge hvor hun skulle studere, ble det campus Porsgrunn. Foto av henne
LÆRERSTUDENT I PORSGRUNN: Da lærerstudent Trine Eline Aas skulle velge hvor hun skulle studere, ble det campus Porsgrunn.

De mest fornøyde lærerstudentene, sykepleiestudentene og ingeniørstudentene har en ting til felles: De studerer i små studentgrupper på mindre steder.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er et av Norges største universiteter, men det føles ikke sånn når du er her. For selv om vi har 18000 studenter og 1700 ansatte er forholdene små på de åtte campusene våre.

Når norske studenter svarer på hvor fornøyd de er med utdanningen sin, ligger derfor flere av USNs studiesteder i toppen.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge USN

Nesten toppscore

Tallene er hentet fra Studiobarometeret som er utarbeidet av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut), og ble først presentert av Khrono.

I undersøkelsen svarer studentene blant annet på hvor fornøyde de er med utdanningen sin alt i alt. De svarer på en skala fra 1-5 hvor 5 er toppscore.

Lærerutdanningen ved USN campus Porsgrunn har landets nest mest fornøyde lærerstudenter med en score på 4,73, kun slått av studiestedet Nesna.

Lærerstudentene på campus Notodden gir studiestedet sitt en alt-i-alt karakter på 4,55 og er med det fjerde mest fornøyde studentene i landet.

Snittet for alle lærerutdanningene i Norge er 3,8.

Maskiningeniørstudentene ved campus Vestfold gir en score på 4,38, mens snittet for alle ingeniørutdanningene i Norge er på 3,9.

LES OGSÅ: Dette bør du tenke på når du skal velge utdanning

Trygt miljø og god kontakt med lærer

Trine Eline Aas går fjerdeåret på lærerutdanningen ved USN. Dette sier hun om fordelene ved å studere på et lite studiested:

– Den største fordelen med å studere på et lite studiested som Porsgrunn er at det blir et lite og trygt klassemiljø. Siden vi er cirka 15 studenter i klassen, blir vi godt kjent med alle og det gjør at vi føler oss trygg. Jeg tror også dette bidrar til at vi får gode faglige diskusjoner siden alle tør å komme med sin mening, og dette gjør at vi lærer mer. Når vi er så få studenter, er det også lettere å få god kontakt med læreren. Vi har gode muligheter for å stille læreren spørsmål om vi lurer på noe.

I en tidligere video forteller Trine Eline Aas om hvor bra det er med tett oppfølging fra kontaktlærer.