Studenter kan søke om miljøstipend på utveksling

Bærekraft_ tog_pixabay
(Illustrasjonsfoto: Pixabay)

USN ønsker at flere reiser miljøvennlig når de skal på utveksling. Kanskje er det mulig å bytte ut fly med tog?

– USN har bærekraft forankret i strategien vår og det nye Erasmusprogrammet ønsker å fokusere mer på grønn mobilitet. Derfor er det naturlig for oss å motivere studentene til å reise mest mulig miljøvennlig. Vi håper vi får mange interesserte studenter, sier Heidi Tovsrud Knutsen, som leder seksjon for internasjonalisering på USN.

Universitetet lyser nå ut 10 miljøstipend på 2000 kr. til studenter som reiser med miljøvennlige transportmidler til vertsinstitusjonen sin.

For å delta trenger studentene bare å planlegge reisen med miljøvennlige transportmidler og fylle ut søknadsskjemaet. Søknadsfrist er 15. mars for utreise på høsten, og 15. oktober for utreise på våren.

I søknadsskjemaet bes studentene om å skrive et lite motivasjonsbrev rundt hvorfor de bør få stipendet.

Her kan du lese mer om ordningen, og om vilkårene for deltakelse.

Bærekraft + utveksling = sant?

For studenter som vil reise på utveksling, men samtidig tenker på hvordan det påvirker miljøet er denne siden perfekt. Her har vi samlet tips til før, under og etter utvekslingsoppholdet.