USNs nye testarena for maritim autonomi imponerte ministeren

Samferdselsmininster Jan Georg Dale og Paal Aamaas under åpning av Testarena Horten. foto.
Fremtidsoptimister: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) likte det han fikk se under åpningen av Testarena Horten 16. oktober. USNs AUTOSTRIP-prosjektleder Paal Aamaas til høyre. Foto: Stian Kristoffer Sande.

Universitetet i Sørøst-Norge drifter en ny åpen arena for utprøving av autonom maritim teknologi. – En arena som skal være lett tilgjengelig for studenter, forskere og bedrifter, sier prosjektleder Paal Aamaas.

Testarena Horten er navnet på den første maritime testarenaen for autonom teknologi. En arena som er ment for at hvem som helst skal kunne få teste ut egen teknologi tilknyttet autonome – altså selvkjørende – fartøyer til sjøs.

LES OGSÅ: USN har signert avtale med Wilhelmsen og DNV GL om utvikling av et nytt kontrollsenter for autonome fartøy.

Skryt fra minister

Den teknologiske «lekeplassen» befinner seg i indre havn i Horten, og ble offisielt åpnet 16. oktober. Til stede var blant annet en imponert samferdselsminister Jon Georg Dale, som både fikk se områdets fasiliteter og flere selvkjørende fartøyer.

– Måten den maritime klyngen jobber sammen med forsknings- og ikke minst studentmiljøene, viser at det er fullt mulig å være verdensledende på teknologi - som man viser her at man er, uttalte statsråden til usn.no etter oppvisningen.

Fra før finnes det to testområder for maritime autonome teknologier i Norge, henholdsvis i Trondheimsfjorden og i Storfjorden ved Ålesund. Testarena Horten blir derimot en åpent tilgjengelig arena, med tilgang til båt, digital plattform, kommunikasjonsløsninger, kontrollsenter og tjenester til gjennomføring og forskning.

Samferdselsminister Jon Georg Dale under åpning av USNs Testarena Horten. foto.

Opereres av USN

– Testarenaen opereres av USN, som vil si at vi både tilrettelegger og fasiliterer for dem som bruker området, forteller Paal Aamaas, prosjektleder for AUTOSTRIP (Autonomous Systems within Transport and Industrial Processes) ved USN.

Aamaas forklarer at brukere av testarenaen kan kjøre prosjekter i det godkjente testområdet, som vil si alt hav innen Hortens kommunegrenser.

– Vi har en båt, en 6,3 meter lang kopi av Yara Birkeland, som brukerne kan benytte til sine prosjekter. I tillegg har man tilgang til et kontrollsenter ved bryggekanten hvor man kan følge opp det som skjer i sjøen, og samle inn data.

USNs testarena Horten. foto.

LES OGSÅ: Snakk med oss i USN om mulighetene for å skape kandidater til arbeidslivet med oppdatert kunnskap og kompetanse for din bedrift.

Autonome fartøy fra USN

Under åpningen av testarenaen fikk publikum se fire ulike autonome fartøyer. Fagmiljøet ved USN viste frem den allerede rutinerte seilbåten Autonomous og den USN-eide modellen av Yara Birkeland, som er bygd av Kongsberg Maritime.

USN-fartøyet det likevel var knyttet mest spenning til var den autonome søppelplukkeren Portbin Robot, som for første gang ble vist frem for et åpent publikum. Fartøyet er utviklet av universitetslektor Marius Stian Tannum, og har til hensikt å samle opp plast og annet avfall som havner i sjø og hav.

Den selvgående miljøforkjemperen vakte oppsikt, og fikk omtale i både NRK-radio og NRK-TV.

I tillegg viste Forsvaret forskningsinstitutt frem sin selvgående minerydder Odin, som er Sjøforsvarets fremtidige konsept innen autonom og ubemannet minerydding. Her kan du se NRK-reportasjen om Odin og Testarena Horten.

LES OGSÅ: På USN har vi en egen forskergruppe innen digital design og autonomi som jobber med pågående forskningsprosjekter.

Testarena Horten

• USN er ansvarlig eier av arenaen i samarbeid med Kongsberg Maritime, (DNV GL), Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Forsvarets forskningsinstitutt og Horten kommune.
  • For spørsmål om Testarena Horten, kontakt Paal Aamaas, seniorrådgiver i USN partnerskap.