Vil forhindre hat og hets i politikken

Ungdomspolitikerne samlet om bord i ishavsskuta Berntine mens blir intervjuet av professor Jan Erik Grindheim
VIKTIGE STEMMER: Ungdomspolitikere fortalte ærlig om hvorfor de har engasjert seg i politikken under Arendalsuka. KrFUs Alice Skåra Gunvaldsen (stående) fikk partimedlemskapet i 13-årsgave. Førsteamanuensis Jan Erik Grindheim (til venstre) ledet debatten om ungdom og demokratisk deltakelse. (Foto: Ingvild Gjone Sildnes)

– Jeg mistet to av mine beste venner på Utøya. Det er en høy pris å betale for å være politisk aktiv, sier Gaute Børstad Skjervø. AUF-nestlederen debatterte om ungdom og demokrati i regi av Universitetet i Sørøst-Norge på Arendalsuka.

Hvordan forholder ungdom seg til politikk, politiske partier og interesseorganisasjoner? Hva motiverer dem til å bli aktive medborgere i samfunnet?

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) inviterte sentrale ungdomspolitikere om bord i ishavsskuta Berntine på Arendalsuka til en prat om ungdom og demokratisk deltagelse.

Her stilte de mannsterke opp og fortalte historiene sine om veien inn i politikken, hva det har kostet og utfordringer med å hindre frafall av unge politikere.

– Jeg mistet to av mine beste venner på Utøya og synes det er en høy pris å betale for å være politisk aktiv. Senest forrige uke mottok vi flere drapstrusler. Men det er ingenting mot hva noen sårbare grupper i samfunnet må tåle når de deltar i samfunnsdebatten, det være seg muslimske jenter med hijab, jøder eller homofile, sier nestleder Gaute Børstad Skjervø i AUF.

– Løft ungdommen!

26-åringen deltok i paneldebatten med 2.-nestleder Leon Solve Mossing Knudsen i Unge Høyres Landsforbund, sentralstyremedlem i KrFU Alice Skåra Gunvaldsen, FpU-leder Andreas Simon Brännström, leder i Senterungdommen Torleik Svelle og leder i Rød Ungdom Alberte Tennøe Bekkhus.

– Vi må gi mer plass for de som trues og hetses for sin bakgrunn og mindre plass til de som sprer hat, oppfordret AUF-nestlederen.

Ungdomspolitikerne debattere også utfordringene med å få flere unge til å delta i politikken. Omfanget av hatefulle ytringer og trusler blant folkevalgte i Norge er et betydelig samfunnsproblem med konsekvenser for politisk deltagelse.

Gaute Børstad Skjervø stående på pnalet foran mikrofonen om bord i Berntine.

– Årets valgkamp har dessverre handlet mye om hatefulle utsagn og trusler mot politikerne. Dette er en utfordring for et demokrati hvor ytringsfrihet er et utgangspunkt for en åpen politisk debatt. Erfarne politikere takler nok dette bedre enn de unge, men ingen som engasjerer seg i politikken skal måtte bekymre seg for hat og trusler, sier førsteamanuensis Jan Erik Grindheim ved USN Handelshøyskolen.

Han er programansvarlig for USNs deltakelse på årets Arendalsuke.

– Som universitet har vi en oppgave i å påvirke den offentlige debatten med saklige argumenter, åpenhet og kritikk av uakseptable utsagn og hendelser når noen utsettes for dette, sier han.

I ungdomsdebatten stilte også tidligere studentleder og nå studentrepresentant i universitetsstyret Karoline Lie. Hun kom med en klar oppfordring til alle voksne:

– Bruk kunnskapen din, se barn og ungdom og løft dem opp. Og gjør det forståelig. Samfunnet er utrolig kompleks, gjør det enkelt for oss slik at vi kan engasjere oss!

Den politiske høsten sparkes i gang med Arendalsuka, som er en møteplass for alle som er engasjert i samfunnet vi lever i. Uka i år skjer fra 16. til 20. august.

USN kjørte også debatter om bærekraftig friluftsliv, sirkulærøkonomi, recovery i psykisk helse, utdanning for et arbeidsliv i endring, Norge i et splittet Europa og løsninger på lysforurensning.

LES OGSÅ: Endelig studiestart

Neste steg er løsninger

Debattene engasjerte og trakk godt med publikum til USN-basen Berntine. Blant paneldeltakerne hersket stor enighet og den høye temperaturen uteble, men diskusjonene fortsetter etter Arendalsuka. Neste trinn er å vende samtalene mot løsninger.

Nærbilde av Anna-Sabina Soggiu og Bengt Karlsson som er i kamera og smiler sittende ombord i Bertine

Debatten om utdanning i et arbeidsliv i rask endring la til grunn den nye stortingsmeldingen «Utdanning for omstilling». Regjeringen oppfordrer utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet til å samarbeide tettere for å sikre riktig kompetanse.

I panelet satt leder for Akademikerne Kari Sollien, leder for Unio Ragnhild Lied, seniorforsker Simen Markussen i Frischsenteret, direktør for politikk og samfunnskontakt Gjermund Løyning i NHO og Jan-Frode Janson, konsernsjef i Sparebank 1 Midt-Norge og styremedlem NTNU.

Per Ingvar Haukeland og Nina Prebesen stående og smiler til kamera om bord i Berntine. ne

– Ny kunnskap må utvikles for å utdanne arbeidstakere som skal fornye morgendagens arbeidsliv, sa Unio-leder Lied.

Banksjef Janson utfordret universitetene med å spisse satsingen mot å bli best i verden på noe og ikke bare tenke bredde. NHO-direktør Løyning utfordret bedriftene:

– Flere kan bli flinkere til å ta imot studenter i arbeidslivet. Vi må levere løsninger på klimautfordringer, skaffe folk jobb og samarbeide med akademia.

USN har etablert et Senter for bærekraftig omstilling for å svare opp utfordringene innen forskning, utdanning og formidling.

LES OGSÅ: Kunsten å komme seg etter psykiske vansker

Dette er Arendalsuka

Den politiske høsten sparkes i gang med Arendalsuka, som er en møteplass for alle som er engasjert i samfunnet.

Uka skjer hvert år i uke 33, i år fra 16. til 20. august. I den lille sørlandsbyen møter politikere og aktører fra samfunns- og næringslivet hverandre og folk for debatt og utforming av politikk.

USN inviterte til sju debatter om bord i ishavsskuta Berntine med følgende temaer:

• Sirkulærøkonomi og bærekraftig utvikling: et nasjonalt eller internasjonalt anliggende?
  • Recovery i psykisk helse – hva så?
  • Hvordan skape et bærekraftig friluftsliv?
  • Utdanning for et arbeidsliv i rask endring
  • Norge i et splittet Europa
  • Ungdom og demokratisk deltagelse