Det «spirer» i Åsgård

potter med nysådde frø. foto
Gjesten i Åsgård fikk lage avispapirpotter som de sådde frø oppi fra tomat, chilli og basilikum.

Sjøl om det fortsatt er tele i jorda, har det begynt å spire i det som skal bli vår undervisningshage. Først og fremst i overført betydning.

USN Spire er et tverrfaglig utviklingsprosjekt med formål om å opprette og ta i bruk en undervisningshage i hagen Åsgård på campus Vestfold.

3. mars gjennomførte prosjektet sitt første samarbeidsmøte med hovedsamarbeidspartnerne fra skolehageprosjektet Dyrk framtida i Økologisk Norge.

– Dette var dagen for å bli bedre kjent, og vi fikk jobbet med viktige forventningsavklaringer og tenkte høyt rundt aktivitetsplanen for det kommende prosjektåret, forklarer prosjektleder Susanne Moen Ouff.

Oase

Det mangler ikke på drømmer om hva Åsgard kan bli, på kort og lang sikt:

– Kort oppsummert drømmer vi om å lage en oase for sanser, opplevelser, samskaping, samarbeid, tverrfaglighet og nedbygging av silotenkning mellom fag, utdanningsområder og folk, forteller Ouff.

Line Sanne, Anne-Line Bjerknes, Annikken Jøssund, Ane Johnsen Susanne Moen Ouff. Foto

Hun understreker at det viktigste partene er enige om, er at undervisningshagen blir det de som engasjerer seg, gjør den til.

– Så har du en idé, drøm, bekymring eller noe du lurer på: ta konta ta kontakt med meg, sier Ouff.

Varme kjeler

Samarbeidsmøtet ble avslutta med en tur ut i en litt vinterbleik Åsgard. Dette var en åpen del av møtet, og en gjeng med studenter, ansatte og eksterne gjester, møtte opp rundt varme suppekjeler.

De frammøtte fikk informasjon om prosjektet og god anledning til å stille sin nyskjerrighet. I tillegg fikk gjestene våre lage seg ei avispapirpotte, og så frø oppi fra tomat, chilien «Lilla Lucy» og basilikum. I bytte mot å donere potta med nysådde  frø til Åsgard, fikk en også ta med seg ei potte hjem.

– Hvis vi spoler raskt seks måneder fram i tid, håper vi å servere suppe på våre egne råvarer, dyrka fram i hagen, sier Ouff.

mennesker i aktivitet i hagen Åsgård. Foto

Om USN Spire

Prosjektleder og kontaktperson: Susanne Moen Ouff

Støttet av: USN Senter for bærekraftig omstilling (SBO).

Samarbeidspartner: Økologisk Norges undervisningshagesatsing Dyrk framtida

Prosjektgruppe: USN Spire har en tverrfaglig prosjektgruppe, som består av undervisere fra tre institutt ved vårt fakultet for humaniora og idrettsvitenskap: