Skolehager/undervisningshager som læringsarena har lang historie i Norge. Etter en «nedeperiode» i noen tiår oppretter og gjenoppretter nå stadig flere skoler hage og dyrkingsareal i en eller annen form.
Undervisningshagen vår skal etableres i hagen Åsgård, sentralt på campus Vestfold, og vil være en arena for «kreative og tverrfaglige arbeidsfellesskap», samskaping, opplevelse, erfaring, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nysgjerrighet, undervisning og læring på tvers av fag og utdanninger, tilgjengelig for studentene, de ansatte og omgivelsene.
Målet er å ha laboratorium med rom for prøving og feiling, som gir like viktig utgangspunkt for refleksjon og læringsutbytte. Skolehagen vil ikke innebære byggeprosjekter og liknende, men vil føre til endringer i bruken av hagen.
Utviklingsarbeidet knytta til hagen skal være overskuddsprega, lystbetont og er avhengig av de som til enhver tid har engasjement og interesse for arbeidet. Vi har ikke ambisjon om å være et utstillingsvindu for «beine furer» og perfekt dyrking.
Kompetanse og kunnskap for grønn omstilling
Arbeidet med undervisningshagen støttes av USNs senter for bærekraftig omstilling (SBO).
Campus Vestfold er sertifisert som Miljøfyrtårn, og dette utviklingsprosjektet vil føye seg inn i rekka av arbeid som «engasjerer studenter og ansatte i de store samfunnsutfordringene» og bidrar til «kunnskapsgrunnlag for bærekraftig samfunnsutvikling.»
Økologisk
Økologisk Norge sin skolehagesatsing Dyrk framtida er partner i utviklingsarbeidet. Vi deltar i deres prosjektkull med ti skoler i 2022, for å se og lære hvordan skolene jobber med å utvikle undervisningshagen som læringsarena.
Undervisningshagen skal være økologisk, altså fri for sprøytemidler og kjemikalier i form av kunstgjødsel. Vi ønsker å ha fokus på jordhelse og jord-til-bord-til-jord, gjennom blant annet kompostering.