Studentene kobler seg på undervisningshagen

Studenter står forsan ulike skisser på en vegg. Foto
SKISSER: Studentene jobba blant annet fram ulike skisser som svar på noen av problemstillingene for undervisningshagen.

Nå har også ulike studentgrupper satt tankene i sving og stukket fingrene i jorda

KFK-studentene i mat og helsefaget (de som er i etterutdanningsløp gjennom Utdanningsdirektoratet) gjorde unna første etappe i planlegginga av undervisningshagen i god stil.

Med kreativ problemløsning (KPL) som metode, jobba to klasser i grupper à fire-fem studenter med ulike problemstillinger knytta til det å starte opp pedagogisk hagebruk i skolen.

Helårsglede og helårsbruk

Av spørsmål studentene stilte seg var blant annet hvordan undervisningshagen kan bli noe vi er stolte av, hvordan hagen kan bli mer spiselig for både kropp, sjel, gane og øyne, hvordan vi kan skape sambruk av hagen i et bærekraftperspektiv, og ikke minst hvordan hagen kan være et bidrag i modernisering av både campus Vestfold spesielt og universitetet generelt.

Tett i tett med post-It-lapper i ulike farger . Foto

Blant stikkordene studentene pekte på som viktige, var helårsglede og helårsbruk som samtidig krever lav til middels innsats og organisering, hvordan finne gode samarbeidspartnere som kan bidra til varig engasjement, på vegne av både bier og folk, og i nær kontakt med universitets omgivelser, samt tenke bærekraft, tverrfaglig og lærerikt i alle ledd.

Kom og se

Studentene jobba også fram to ulike skisser som svar på noen av problemstillingene. Disse skissene henger per i dag på undervisningskjøkkenet på campus Vestfold.

Hvis du vil ta en kikk og bidra med din input, ta kontakt med Susanne, så ordner vi det. Vi ønsker særlig studenter velkomne! Her kan du også se detaljene i det studentene jobba med, samt en oppsummering som er gjort i etterkant.

Med øye og hjerte for de minste barna

I uke 17 hadde barnehagelærerstudentene på campus Vestfold tverrfaglig profesjonsseminar med måltidet som pedagogisk arena som overskrift. Pedagogisk dyrking + mat og måltid i barnehagen = sant, og enkelte av gruppene denne uka overtok stafettpinnen på ulike måter:

Ei gruppe tok hånd om en stor og tung leveranse med utstyr Gjennestad Hageland leverte til oss, som del av Skjærgårdsmat sitt skolehageprosjekt.

Ei gruppe lagde avispapirpotter og sådde frø, og den siste gruppa var ute i hagen med blikk for hva som skal til for at de minste barna skal oppleve hagen som en trygg, leiken og lærerik plass å være.

En smilende mann står foran en haug med jordsekker, ved siden av en varebil med påskriften "Hageland" .

Skisseinnspill

Etter besøket i hagen, brukte de tid på å vurdere lærerstudentenes skisser fra sitt barnehagelærerfaglige ståsted, og kom med gjennomtenkte og øyeåpnende forslag til tilpasninger som kunne være til nytte og glede for de minste.

I tillegg avga de negative og positive stemmer på skissene slik de forelå, fra småbarnas synsvinkel.

Som følge av dette blei det klart at hagen Åsgard er i minste laget, og nå har vi fått lov til å innlemme et plenareal utafor undervisningskjøkkenet som en del av undervisningshagen.