Undervisningshagen utvider

Skisse av planene for undervisningshagen. Foto
STORE PLANER: Det er mye som skal skje i undervisningshagen. Nå utvides arealet til å inkludere et plenareal syd for B-bygningen, rett utafor undervisningskjøkkenet.

For å få plass til alt vi har lyst til å gjøre, så innlemmer vi et plenareal utafor undervisningskjøkkenet som en del av undervisningshagen på campus Vestfold.

Spire-prosjektet har fått innspill fra ulike studentgrupper til behovskartlegging og ønsker for det pedagogiske dyrkingsarealet. Som følge av dette blei det klart at hagen Åsgard er i minste laget.

På plenen

I tillegg har hagen den ulempen at den har relativt lite solinnslipp, så i tråd med studentenes skisser, har vi fått velvillig tillatelse fra Statsbygg til å ta i bruk et mindre plenareal syd for B-bygningen, rett utafor undervisningskjøkkenet vårt.

Driftssjef Elisabeth Wang er virkelig også en god støttespiller for oss. Nå har vi virkelig mye plass å boltre oss på, og får god anledning til å lage mat for både bier, små og store mennesker, sjelen, kroppen, øynene og ganen og mere til, om du vil.

Heng på!

Fram mot sommeren skal noen planter opp av jorda og andre nedi. Vi skal sette opp pallekarmer, lage hügel, montere solcelledrevet sjølvanningsanlegg, sette poteter, så insektsbuffé og litt til.

Har du lyst til å hive deg over én av disse oppgavene på egen hånd, ta med deg en gruppe studenter eller er en gruppe studenter, er det bare å ta kontakt.

Arrangementer fram mot sommeren

Hvis du liker samskaping best, kan du møte opp på ett eller begge av disse små arrangementene fram mot sommeren:

• 23. mai (kl. 16 til kl. 21): Hagearbeid og avleggerauksjon. Her kan du sikre deg småplanter til en relativt rimelig penge, treffe hyggelige og kunnskapsrike dyrkere, spise kake og ta en kaffikopp. Ingen påmelding, bare å møte opp i Åsgard. I tilfelle regn er vi på undervisningskjøkkenet, B1-3.
  • Juni (dato kommer): Åpen hage med guidet tur gjennom prosjektet så langt, plantebytte, småplukk å gjøre i hagen, og som alltid noe å bite i og veldig kjekke folk å treffes med.