Lar barna male med isbiter

Vi inviterte en avdeling fra Læringsverkstedet Borre Idrettsbarnehage og iscenesatte et rom som barna fritt kunne utforske og eksperimentere i. Ved å legge til rette med isbiter, akvarellpapir, maleredskaper, beholdere med vann, fjøler, kniver og grønnsaker i gulvhøyde, og ved selv å være aktivt deltakende uten å kommunisere verbalt, retter vi søkelyset på barnas interaksjon og tilnærming til materialene. (Alle foto: Line Sanne)

Verkstedet «Å male med isbiter» bygger på prinsipper om lek og lar de estetiske dimensjonene stå sentralt.

Havet er del av vannets kretsløp, som finnes i naturen både som flytende salt eller ferskt vann, vanndamp og is. For å dyrke mat, er vi avhengig av at vann som fordamper og faller ned som regn over jordoverflaten. Klimaendringene har forstyrra kretsløpet, og andelen vann som til enhver tid er bundet opp i flytende og frosset form er endra.

Som en håndfast inngang til et komplekst tema, la vi i forbindelse med Forskningsdagene 2022 opp til estetiske erfaringer og opplevelser for barn, der mat og vann kobles sammen på ulike måter gjennom verkstedet «Å male med isbiter».

Line Sanne. FotoVerkstedet er hentet fra kunstprosjektet Liquid. Fluid, skapt av Line Sanne.

Økologisk tankegang

Sanne maler med sitt eget økologiske restavfall fra grønnsaker, bær og kaffe. Av restavfallet utvinner hun fargesupper som hun fryser til is i ulike former og størrelser. Utendørs legger hun de fargede isformene på akvarellpapir, og under påvirkning av været og temperaturen, smelter de ned i og tørker ut på papiret.

Det hele er en saktegående prosess, der temperaturen utgjør en sentral del av selve uttrykket. Sanne utforsker møtet mellom det uforutsigbare og det kontrollerte, og ved å studere materialets endringsprosess, får hun mulighet til å iaktta den transformasjonen som oppstår i form av konsistens, tekstur og form.

Sanne er opptatt av å studere hvordan det ene forløser det andre, fra det faste til det flytende, fra det konkrete til det abstrakte, fra det kjente til det ugjenkjennelige. Uttrykket manifesterer seg slik det smelter, flyter og til slutt tørker ut på papiret.

Liquid. Fluid kan vekke tanker om hvordan ulike bestanddeler er avhengig av hverandre for å kunne oppstå og ta form, og i en forlengelse av denne økologiske tankegangen, vil prosjektet kunne skape refleksjoner over dagsaktuelle temaer om tid, klima og natur.

Skaper egne uttrykk

Lærerstudenter i mat- og helsefaget tok gjennom høsten vare på og lufttørket skrell fra grønnsaker som gulrot, rød og gul løk og rødbet på skolekjøkkenet. Vi kokte skrellet i vann og fikk fargesupper av ulike valører, som vi siden frøys ned til isbiter.

Vi inviterte en avdeling fra Læringsverkstedet Borre Idrettsbarnehage (laringsverkstedet.no) og iscenesatte et rom som barna fritt kunne utforske og eksperimentere i. Ved å legge til rette med isbiter, akvarellpapir, maleredskaper, beholdere med vann, fjøler, kniver og grønnsaker i gulvhøyde, og ved selv å være aktivt deltakende uten å kommunisere verbalt, retter vi søkelyset på barnas interaksjon og tilnærming til materialene.

Vi søker oss dit hvor barna retter sin oppmerksomhet. I et hav av vann, farger og is vokser abstrakte akvareller frem på papiret. Det er kjekt å se hvordan barna undersøker isbitene når de smelter i hånden, når de smaker på de fargede isbitene, og når de blander og skaper sine egne uttrykk.

Undring

Hvordan barn oppdager og forstår sammenhenger, er noe vi sammen kan undre oss over, men det å jobbe estetisk på ulike måter gir barna mulighet til å bruke hele kroppen og alle sanser, og det å tillate at de gjør det på sine egne premisser, skaper engasjement og forundring.

I møte med råvarer og kniv som redskap, erfarte barna at ulike råvarer yter forskjellig motstand mot kniven. De må noen ganger legge hele tyngden av kroppen på, for å få det til. De erfarer at det har betydning hvordan de holder kniven i hånda og hvordan knivbladet legges på råvaren. De opplevde at grønnsaker har forskjellig former, overflater og farger. De kjennes forskjellig ut i hånda med glatte, knudrete, tørre eller våte overflater.

Selv om vi har et mål om å bruke råvarene i lunsj-suppa, er ikke sluttproduktet avhengig av at barna «presterer» matlagingsteknisk. Det var også et mål at barna skulle få engasjere seg uforstyrret så lenge eller kort de ville. Barna initierte selv samtaler delte historier om tidligere erfaringer med å bruke kniv eller lage mat, både hjemme og i barnehagen.

Lekens egenverdi

Verkstedet «Å male med isbiter» bygger på prinsipper om lek, der de estetiske dimensjonene står sentralt.

Vi arbeider for å skape et rom der leken skal fremme barnas bevegelsesglede, sosiale og språklige samhandling, samt fremme skaperglede og gi barna lyst til å gå videre i utforsking av de estetiske mulighetene som det er tilrettelagt for.

Disse prinsippene er i tråd med rammeplanens intensjon, hvor lekens egenverdi skal anerkjennes. Vårt mål er at verkstedet skal være et sted for eksperimentering, der barna kan ta i bruk sin fantasi og kreativ tenkning i sitt eget skapende.

Høsten 2023 gjentar vi verkstedet med en ny gruppe barn og ser fram til å sanke nye erfaringer med barns utforskende lek.