Designstudent: – Spennende med et reelt prosjekt

En av årets studentgrupper på visuell kommunikasjon arbeider for Yeti Move De skal utvikle en strategisk kommunikasjonsplan i tillegg til ny visuell identitet. Foto fra workshop
WORKSHOP: Her er studenter fra bachelor i visuell kommunikasjon i gang med workshop hos selskapet Yeti Move. (Foto: Yeti Move) Kopirett: Yeti Move

Hvert år tilbys bedrifter muligheten til å samarbeide med 3. års designstudenter på visuell kommunikasjon i et bachelorprosjekt.

Gjennom prosjektet bidrar studentene med å løse reelle designoppgaver for oppdragsgiverne. Arbeidet foregår over tre måneder og resultatet er en vinn-vinn for begge parter.

En av årets studentgrupper arbeider for selskapet Yeti Move. Studentene skal utvikle en strategisk kommunikasjonsplan i tillegg til ny visuell identitet.

– Får en verktøykasse jeg kan bruke

Jorid H. Bommen, som er prosjektleder hos Yeti Move, sier det er lærerikt å ha studenter fra visuell kommunikasjon i bedriften. Hun er selv utdannet grafisk designer ved visuell kommunikasjon, og har allerede en lang karriere i industri og næringsliv bak seg. Bommen er nyansatt ved Yeti Move, og kom fra stillingen som senior grafisk designer i Technip FMC.

– Nå får jeg muligheten til å bli kjent med selskapet gjennom studentenes øyne, i tillegg til at jeg får en verktøykasse som jeg kan bruke i jobben min, sier Bommen.

Student: – Spennende å jobbe med et reelt prosjekt

Yeti Move holder til på Kongsberg og er eksperter på autonom teknologi. Selskapet startet med selvkjørende kjøretøyer for snørydding på flyplasser. Nå jobber det med nyskapende teknologi innen mange områder. USN har også ingeniørstudenter på bachelorprosjekt i bedriften, og samarbeider også med Yeti Move om forskning.

Viskom-student Jørgen Frantzen sier det alltid er spennende når muligheten kommer til å jobbe med ekte prosjekter, og å bruke teoriene han har lært om i klasserommet.

– I dag har Yeti Move bare en enkel logo. Dermed har vi stor frihet til å utforme en helt ny visuell identitet. Studentgruppen er nå i gang med å gjennomføre en strategisk prosess. Den skal resultere i en helhetlig merkevare-identitet. Vi skal også lage en kommunikasjonsplan som skal være forankret i bedriftens egne verdier. Vi håper å kunne levere noe som både vi og bedriften kan være stolte av, sier Jørgen Frantzen.

–Studentene er våre fremtidige ansatte

CEO Peter Due ved Yeti Move sier samarbeid med akademia burde være viktig for alle bedrifter.CEO Peter Due ved Yeti Move , foto

– Etter min mening har vi en forpliktelse til å bidra med oppdrag, stillinger for industrimaster-programmer og som gjesteforelesere. Studentene er tross alt våre fremtidige ansatte. Erfaringer fra tidligere prosjekter med USN gjør oss sikre på at studentenes arbeid vil være verdifullt for oss, sier Due.

Blir bedre forberedt på arbeidslivet etter studiet

Wanda Grimsgaard er professor i visuell kommunikasjon ved USN Handelshøyskolen. Hun sier at denne typen bachelorprosjekter gir studentene muligheten til å praktisere som grafiske designere i et realistisk samarbeid med en klient.

– Gjennom studiet i visuell kommunikasjon har studentene lært hvordan de skal håndtere og lede en komplett designprosess. En slik prosess inkluderer innsikt og analyse, utvikling av strategi og design, implementering, produksjon og design-ledelse. Erfaringen vår er at tett samarbeid med bedrifter som Yeti Move vil gjøre studentene både bedre forberedt og mer relevante for arbeidslivet etter studiet, sier Grimsgaard.

Bachelor i visuell kommunikasjon

Vil du jobbe med grafisk design og målrettet kommunikasjon? Visuell kommunikasjon passer for deg som vil ha et kreativt yrke, liker å uttrykke deg visuelt og som trives med både tegnesaker og datamaskin som verktøy.