Begge Gustavsen-brødrene har tatt Bachelor i innovasjon og entreprenørskap ved campus Bø. Nå er Torstein i gang med Master i innovasjon og ledelse ved campus Vestfold.
Samtidig er han i full gang med å bygge opp en solid portefølje av bedrifter sammen med Oddbjørn.
LES OGSÅ: Statsministerros til USN
Bilkø er ikke morsomt
Man kunne kanskje tro at neste stopp var et kontor på Skøyen eller Lysaker, men nei. Gustavsen-brødrene blir i Telemark.
– Jeg gjør det som er morsomt. Å sitte i bilkø til Oslo er ikke morsomt, sier Torstein Gustavsen. Han vil i det hele tatt reise minst mulig, men må på en forretningsreise til Hellas og India nå snart.
Selv om føttene er solid plantet i Ulefoss, er nemlig blikket vendt utover.
– Jeg skal til Hellas for å finne ut om universiteter der kan bruke produktet vårt.
Studentbedrift-suksess
Og produktet det er snakk om, sendte Torstein, Oddbjørn og medstudentene til EM for studentbedrifter i 2017. Der vant gruppens Elfrid Skjeldal prisen som beste studentbedrift-leder i Europa.
Studentgruppen vant også FERD-prisen under NM i Studentbedrift her hjemme.
Easydesk ble til Tixio
De andre studentene har nå gått videre til andre jobber etter studiene, mens Torstein og Oddbjørn satser videre.
Produktet som den gang het Easydesk er nå døpt om til Tixio, men ideen er den samme: Å tilby et skreddersydd skrivebord i nettleseren på pc eller mac.
– Oddbjørn og jeg har jobbet sammen siden 2011, og Tixio var bare et prosjekt jeg hadde i hodet. Det finnes ingen gode systemer som kan gjøre alt for deg, så jeg ville lage noe som kan koble det sammen på en god måte, sier Torstein.
Han beskriver samarbeidet med broren slik:
– Han har tall som styrke, og husker fortsatt alle postnumrene i Norge etter jobben i Canal Digital for ti år siden. Oddbjørn er systematisk og strukturert. Jeg er mer kreativ. Da jeg i starten hadde hundre ideer, slo han ned nittini av dem.
Entreprenør allerede som sekstenåring
Når Torstein blir bedt om å fortelle hvordan det hele startet, går han helt tilbake til ungdomstiden på Gvarv og den legendariske Kroa i Bø.
– Oddbjørn har alltid vært interessert i å tjene penger, han plukket jordbær da han var liten og vekslet valuta. Jeg har alltid likt å arrangere og organisere, og da jeg var rundt seksten år stod jeg bak arrangements-konseptet OnBase, sammen med en kompis. Jeg var ikke en gang gammel nok til å komme inn på mine egne fester Vi hadde flere arrangementer, en gang kom det tusen ungdommer. (OnBase fikk også ansvaret for å lokke Telemarks-ungdommen til eplefest, slik denne reportasjen i TA forteller om )
Flere selskaper – flere bransjer
Nå er alt organisert gjennom selskapet SOLY, som er involvert i eiendomsutvikling, boligutleie, satelittelefoni, webutvikling og datatjenester, for å nevne noe. Også Tixio da. Alt i alt oppgir Gustavsen-brødrene at de er inne på eiersiden i 23 bedrifter med 20 ansatte og 22 millioner i årlig omsetning.
«Torstein-skolen»
– Jeg synes konseptet med studentbedrift er en kjempeflott ting, og skulle gjerne startet med det i første klasse. Da kunne du knyttet det opp mot alle fagene du hadde. Jeg tror det ville gjort at flere av studentene ville fortsatt med firmaene de skapte, sier Torstein. Han har klare meninger om forretningsdrift, og kaller det humoristisk for «Torstein-skolen». Sist semesterstart var han invitert tilbake på campus Bø for å snakke til de nye bachelorstudentene.
– Jeg sa til dem at det viktigste er å få inn penger, så kutte kostnader også gjøre det samme om igjen. Det du lærer på skolen, trenger du etter de store fem: Drevet i fem år, mer en fem ansatte eller mer en fem millioner i omsetning.
Vent med visjon og visittkort
La oss si at du skal starte en rørleggerbedrift, slik Gustavsen-brødrene også har gjort hjemme i Ulefoss.
– Du kan ikke bruke masse tid på å lage en visjon og visittkort. Du må få deg den første rørleggerjobben. Den første kunden. Også går du videre derfra. På den måten former du bedriften din sammen med kundene, samtidig som du tjener penger og bygger en kundebase. Så kan alt det andre komme senere, i følge Torstein Gustavsen.
YouTube: Teaser for Tixio
Håper på millioner
Hva så med Tixio. Hvor stort kan det egentlig bli?
Nettstedet shifter.no skriver om startups og den nye økonomien, og viet mye plass til Tixio tidligere i år.
De omtaler Tixio sine ulike abonnementsløsninger: én gratis, to der den høyeste prisen er åtte dollar (69 kroner) per måned, og én der bedrifter kan forhandle frem en pris.
I intervjuet sier Torstein Gustavsen at han håper på millioner av brukere.
– Vi håper med en lav prising å oppnå veldig stor grad av betalende kunder.