Miljøfyrtårn-status for campus Ringerike

Studentene f:v: Nilofer Bachakurd , Larisa Maria Gradinaru  og Marte Økland sier det er bra at det er tatt grep for å få en grønnere campus. Bilde av dem ved kildesortering.
OPPTATT AV BÆREKRAFT: Studentene (f.v:) Nilofer Bachakurd, Larisa Maria Gradinaru og Marte Økland sier det er bra at det er tatt grep for å få en grønnere campus. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

– Bra at det skjer noe lokalt, sier disse tre engasjerte studentene som var med på markeringen.

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere miljøinnsatsen og få hjelp til å levere på grønn omstilling og FNs bærekraftsmål.

Campus Ringerike har vært sertifisert siden januar i år. Dermed er seks USN-campuser nå sertifisert.  Fjerde oktober kom ordfører Kirsten Orebråten for å overrekke plaketten som det synlige beviset.

Både studenter og ansatte var til stede på campus. Det var også representanter fra USN-ledelsen og ansatte i USNs avdeling for infrastruktur.

– Dere har lagt ned et stort arbeid, sa ordføreren som var nysgjerrig på om også studentene var involvert.

Det kunne driftssjef Cecilia Bjerke bekrefte. Hun er stolt over innsatsen til studenter og ansatte på campus, og sier både avfall og energiforbruk er noe de skal fortsette å jobbe med:

– Vi skal bli enda bedre på å kildesortere. Sammen med Statsbygg jobber vi også med å redusere energiforbruket. Vi håper på mer grønn energi i fremtiden, for eksempel gjennom solcelleanlegg. Vi ønsker også en elbil på campus, slik at vi kan kutte de fossile utslippene når vi reiser mellom campusene.

JOBBEN ER IKKE FERDIG: – Vi skal bli enda bedre på å kildesortere. Sammen med Statsbygg jobber vi også med å redusere energiforbruket, sier driftssjef Cecilia Bjerke, helt til venstre på bildet. Videre mot høyre: ordfører i Ringerike Kirsten Orebråten (AP), USN-direktør Per Eirik Lund, seniorrådgiver Ingvill Holmer (USN), eiendomssjef Runar Gran (USN) og avdelingsdirektør Lasse Eikeng (Statsbygg, område sør). Gruppebilde

Bjerke sier prosessen rundt sertifisering som miljøfyrtårn har vært både spennende og bevisstgjørende.

– Vi har måttet se på hvordan vi kan gjøre tiltak som har effekt, slik at vi kan bli en grønnere campus.  Vi merker også at det er større oppmerksomhet rundt dette både blant ansatte og studenter.

Har allerede merket det på campus

Studentene Nilofer Bachakurd (studentrådsleder), Larisa Maria Gradinaru (læringsmiljøansvarlig i studentrådet) og Marte Økland (sponsoransvarlig i samfunnnet og nestleder i linjeforeningen i markedsføring) sier det er bra at det er tatt grep for å få en grønnere campus.

– Miljø og bærekraft er noe vi har lært om helt fra barneskolen.  Alle prøver å være miljøvennlige nå, og det er veldig positivt at det gjøres noe lokalt. Vi har allerede merket det i kantina (Kafé Alma), der det har blitt flere alternativer. For eksempel kan man kjøpe bønner i stedet for kjøtt, og vi bruker papp i stedet for plast. Det er mer kildesortering på hele campus, og vi merker også at oppgavene vi jobber med handler mer om bærekraft, sier de tre studentene på USN Handelshøyskolen.

Fra 2020 til 2021 har campus Ringerike økt andelen fjernvarme sett opp mot andelen elektrisk strøm fra nett. Avfallsmengden er redusert kraftig i samme periode.  Dette skyldes i stor grad en reduksjon i restavfall, men det kastes også mindre kildesortert avfall.

: Studentene (f.v:) Nilofer Bachakurd, Larisa Maria Gradinaru og Marte Økland sier de allerede har merket forandringer i kantina på campus Ringerike. (Foto: Jan-Henrik Kulberg) Bilde av dem ved bord i kantina.

– Viktig å ta grep

USN-direktør Per Eirik Lund representerte rektor under overrekkelsen 4. oktober.  Han fortalte at det snakkes daglig om bærekraft, miljø og klima rundt kjøkkenbordet hjemme med barna.

– Det er ikke alltid de tror at fremtiden er lys. Derfor er det viktig at vi i offentlig sektor tar noen skikkelige grep. Det er utrolig hyggelig å samles rundt noe som vi får til på et område som er viktig, sa Lund.

Om miljøfyrtårn

• Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy for sertifisering og miljøledelse, en nasjonal miljøsertifiseringsordning driftet av Stiftelsen Miljøfyrtårn.
  • Miljøfyrtårn gir virksomheter og bedrifter smarte verktøy for å jobbe konkret med bærekraft innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport.
  • Miljøfyrtårnvirksomheter er forpliktet til å jobbe kontinuerlig med forbedring, og skal dokumentere miljøprestasjoner i en årlig klima- og miljørapport.
  • De seks USN-campusene som er sertifisert har alle laget slike rapporter.
  • Alle miljøfyrtårnvirksomheter resertifiseres hvert tredje år, gjennom en uavhengig tredjepartskontroll.

Miljøfyrtårn ved USN

• campus Bø: Sertifisert 2010 og resertifisert 2014, 2018 og 2021