Crossfit og functional fitness: se til campus Bø!

Trener Ramon Navarro og student Ida. Foto: Peter Jørgensen
Ramon Navarro og Marie Holmaas er 3.års bachelorstudenter på idrett i Bø. Foto: Peter B. Jørgensen

På bachelorstudiet i idrett, trening og ledelse ved USN studiested Bø kan du studere trenerrollen i crossfit og functional fitness.

Functional fitness og CrossFit er raskt voksende idrett på verdensbasis. I Bø har flere studenter roller som utøvere og/eller trenere i denne idretten, og her får studentene virkelig brukt det brede spekteret av kunnskap som de tilegner seg gjennom bachelorstudiet i idrett, trening og ledelse.

I studiets egen podcast, Trenerstudenten, forteller to av studentene om hvordan det er å være studenter, utøvere og trener i functional fitness og crossfit. Ida Strigen, 1.års bachelorstudent og utøver i crossfit og functional fitness, tok nylig en 2.plass i U20 NM i functional fitness. Hun forteller at det å kombinere studier med satsing mot mesterskap i functional fitness går fint så lenge hun planlegger treningen og studiene samlet. Ramon Navarro, 3.års bachelorstudent og treneren til Ida, er også tydelig på hvor viktig det er med god planlegging for å lykkes med studiene.

Eg må ta utgangspunkt i timeplanen på studiet og så tilpasser eg treninga mi etter den planen.

Ida Strigen

Mer om Bachelor i idrett, trening og ledelse

Marie Holmaas, 3.års bachelorstudent, er både utøver og trener i crossfit og functional fitness på Heimen CrossFit, som er det lokale CrossFit senteret i Bø. Hun forteller at dette er en idrett som passer for absolutt alle og i alle aldre, og de helt utrente er de som raskest merker fremgang. I trenerjobben med mosjonister og utrente får hun virkelig brukt kompetansen hun tilegner seg gjennom studiet.
- Trenere i functional fitness må ha nok kompetanse til å tilpasse øktene til 20-åringer og 60-åringer, sier Maria.

Både Ida og Marie er tydelige på at det beste med idretten er at den passer for alle, og at det er givende å trene folk på crossfitsenter. Som student på bachelorprogrammet i idrett, trening og ledelse så kan du ha praksis i CrossFit og functional fitness, og da er det lokale crossfitsenter i Bø som kan ta imot studenter. Siden idretten inkluderer alt fra utøvere på høyt nivå som deltar i nasjonale og internasjonale mesterskap, og til utrente og mosjonister som vil komme i gang med trening, så er dette en arena hvor du virkelig får brukt kunnskap og ferdigheter du tilegner deg i studiet.

Det beste med jobben er alle menneskene du møter, den enorme utviklingen som skjer på kort tid og hvor mye dette betyr for folk!

Maria Holmaas

Marie Holmaas

Vil du høre mer om studentenes erfaringer med functional fitness og CrossFit, lytt gjerne til den aktuelle episoden av podcasten Trenerstudenten: