Relevant jobb i studietiden

Selma Berg Folkedal og friidrettsgruppa Skarphedin
Selma Berg Folkedal med barn fra friidrettsgruppa i IL Skarphedin. Foto: Peter Jørgensen

Selma bruker tiden ved siden av studiene til å jobbe som friidrettstrener. Gjennom deltidsjobben som trener skaffer hun seg verdifull erfaring som hun kan ta med seg videre ut i arbeidslivet.

Bachelorstudiet i idrett, trening og ledelse ved campus Bø gir studentene muligheten til å få en jobb etter endt utdanning hvor trening og fysisk aktivitet står i sentrum. Med en utdannelse som idrettspedagog er studentene kvalifisert til jobber innenfor både offentlig, frivillig og privat sektor, med alt fra organisert idrett og trening til rehabilitering og fitness.

Selma Berg Folkedal er inne i sitt tredje studieår på idrettstudiet ved campus Bø. Hun valgte å studere idrett fordi hun ønsker å jobbe som idrettspedagog når hun er ferdig med utdanningen. I 2. og 3. år av bachelorstudiet fordyper hun seg i fysisk aktivitet og helse, og en viktig del av hennes studiehverdag er å lære om gjennomføring av aktivitet og trening for ulike grupper mennesker.

Mer om bachelor i Idrett, trening og ledelse

Jobb som friidrettstrener

Selma Berg Folkedal Ved siden av å studere idrett er Selma trener for en gruppe 9- og 10 åringer i IL Skarphedin friidrett. Hun har mange års erfaring som utøver, og synes det er givende å bidra med sin erfaring og kompetanse til både utøverne og de andre trenerne. Selma ønsker å ha muligheten til å kombinere en jobb som idrettspedagog med en deltidsjobb som friidrettstrener når hun er ferdig utdannet. Trenerjobben hun har som student er dermed både studierelevant og gir nyttig erfaring å ta med seg videre.

- Jobben jeg gjør som friidrettstrener er veldig relevant for mange av de tematikkene som gjennomgås på studiet. Jeg får mye erfaring med planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av aktivitet. I tillegg har jeg gjennom studieforløpet jobbet med å bli bevisst på hvordan jeg kan fremstå på en god måte i rollen som trener.

På friidrettstreningen får barna prøve mange ulike grener innen både løp, hopp og kast.

- Jeg synes det er gøy å trene barn fordi de er ivrige og lærevillige. Når jeg planlegger aktiviteten synes jeg det er viktig å ha stor variasjon slik at barna stadig får nye utfordringer og holder motivasjonen oppe. Lek er en viktig del av treningene, og jeg ønsker at barna skal oppleve glede og mestring når de er i aktivitet. Jeg håper og tror dette er noe av bakgrunnen for at barna kommer tilbake til neste trening.