Grunnskolelærerutdanning ved Liverpool John Moores University

Det å være alene i en storby i et nytt land var noe jeg stadig tenkte på. Heldigvis var opplevelsen noe annet.Nå har jeg skaffet meg mange gode venner - de aller fleste er også Erasmus studenter fra hele Europa.

Hvem er jeg?

Heisann! Jeg heter Haakon Fabian og studerer grunnskolelærerutdanninga 1-7 ved campus Drammen. For mitt femte semester valgte jeg å dra på utveksling hvor jeg valgte å dra til Liverpool i England. Liverpool er en ganske flott by, ikke alt for stor, men med drøye 500.000 innbyggere er ikke byen liten heller!

Hvordan bodde jeg?

Jeg bodde i en studentbolig som het Agnes Jones. Der blir man plassert i et kollektiv sammen med 6 andre hvor man deler to bad og et kjøkken! Det er i tillegg flere etasjer med samme løsning, og der vi bodde hadde de kun plassert andre utvekslingsstudenter. Så det var en perfekt mulighet å bli kjent med mennesker fra hele Europa.

Når det gjelder gangavstand til campus så avhenger det veldig av hva du studerer, men det området der de fleste campusene var samla sammen tok det mellom 7-15 min å gå til. Mitt campus brukte jeg ca. 7 min å gå til.

Selve sentrum tok det deg ca. 15 min å gå til. Sentrum der er veldig stort, men selve midten av sentrum bruker du ca. 15 min.

Var det kulturforskjeller?

Generelt så syns jeg opplevelsen av å være på utveksling har vært veldig gøy. I starten var det litt skummelt, spesielt før jeg dro. Det å være alene i en storby i et nytt land var noe jeg stadig tenkte på. Heldigvis var opplevelsen noe annet. Starten av oppholdet ble brukt til å bli kjent med Liverpool, men også å bli kjent med nye mennesker inkludert de jeg bodde med i kollektiv. Nå har jeg skaffet meg mange gode venner - de aller fleste er også Erasmus studenter fra hele Europa.

Hvordan var studiet?

I skrivende stund har jeg vært på utveksling i to av tre måneder nå. Det har vært veldig lærerikt og spennende å studere i Liverpool. Først og fremst har jeg vokst som person og lært å bli mer selvstendig og så har jeg dratt stor nytte av å bruke engelsk hver dag. Undervisningene har også vært ganske bra. Fagene jeg studerer er: Identities and Studying Sociology, The Rise and Fall of The British Empire og Modern European History. Kombinert går de under samfunnsfag som jeg også studerer på USN. Til forskjell fra USN er det lite undervisning. Jeg har til sammen to timer undervisning og en time seminar i hvert fag, hver uke. Jeg skal innrømme at det har vært litt krevende å studere på engelsk, men det går fint. Jeg opplever at foreleserne er forståelsesfulle og vil at du skal lykkes. I tillegg har jeg en kontaktperson fra universitetet som gir meg god oppfølging og hjelper med å gi meg best mulig skoleopplevelse.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler alle som kan å dra på utveksling. Det er veldig lærerikt, du vokser som person og får mange gode venner! I tillegg er det veldig gøy og spennende. Hvis du har mulighet, reis og opplev så mye du kan. 3 måneder går fortere enn du tror. PS! Skal du til Storbritannia, vær forberedt på at det regner mye ;)
Les mer om Liverpool John Moores University (LJMU)
Dette reisebrevet handler om
done LJMU