Spørsmål og svar om IT og support

Her finner du svar på spørsmål vi ofte får om IT og support.

Spørsmål og svar

Hvordan oppretter jeg en brukerkonto?

På vår selvbetjeningsportal, konto.usn.no, kan du oppdatere kontoinformasjon, endre passord, og lage nytt passord ved glemt passord.

Hvordan kommer jeg i gang med Canvas?

Canvas er vår læringsplattform. Kommunikasjon mellom faglærer og student foregår i all hovedsak gjennom Canvas.

 

keyboard_backspace Les mer om Canvas, opplæring og innlogging.

Hvordan kommer jeg i gang med Zoom?

Vi anbefaler alle nye studenter som skal motta hele eller deler av undervisningen på nett å gjøre seg kjent med Zoom så tidlig som mulig.

keyboard_backspace Følg veiledningen "Student 1-2-3"

Hva er Zoom?
Zoom er vårt nettundervisningsverktøy for sanntid undervisning. Det er en videokonferanseløsning som brukes i nettundervisningen. Les mer om Zoom her.

Hvem kontakter jeg for hjelp med PC og programvare?

Kontakt IT-support dersom du trenger hjelp med data eller programvare.

Hvordan får jeg tilgang til Microsoft 365?

Alle studenter og ansatte har gratis tilgang til skytjenesten Microsoft 365. Det innkluderer full tilgang til Word, Excel, PowerPoint, 1 TB skylagring i OneDrive og mye mer. 

Last ned klienten eller jobb i skyen her.

Pålogging til Microsoft 365:

For studenter

  • Brukernavn: 
    • "studentnummer"@usn.no

For ansatte

  • Brukernavn:
    •  "brukernavn"@usn.no
Hvordan laster jeg ned og logger på Teams?

Ansatte som bruker ansattmaskin har allerede Teams på maskinen sin. De som bruker privat utstyr, kan installere fra Microsoft sine nedlastningssider.

Pålogging i Teams

Brukernavn for studenter

  • "studentnummer"@usn.no

Brukernavn for ansatte

  • "brukernavn"@usn.no
Hva gjør jeg når jeg har glemt passord?

Når du har glemt passordet ditt, kan du lage nytt på konto.usn.no

Hvor finner jeg e-post fra USN?

Vi sender e-post til deg via adressen som er registrert i våre systemer. Denne kan du endre i Studentweb (krever innlogging).

Som student får du også tilgang til en student-epostadresse. Det kan av og til være krav om at du bruker denne epostadressen for å få studentrabatter på digitale produkter.

Mer informasjon om e-post finner du her.

Digital sikker post

Vi har tatt i bruk digital sikker post. Det er post som inneholder taushetsbelagt informasjon som ikke kan sendes på e-post, som sendes til din digitale postkasse. For studenter vil dette for eksempel dreie seg om svar på søknader om tilrettelegging og vitnemål.

Hvis du ikke har digital postkasse så vil Posten skrive ut dokumentet og sende det som vanlig brev. Du vil da motta svaret en del senere enn om du hadde hatt digital postkasse.

Hvordan skriver jeg ut noe?

Du finner printere på alle campuser. Disse kan du bruke med studentkortet ditt.

Du kan skrive ut, kopiere og scanne. Scannede dokumenter kan du  sende til din egen epost.

Sjekk ut våre guider for installering av printere her.

Hvordan kobler jeg på det trådløse nettverket?

USN har trådløst nettverk på alle campuser. Det heter Eduroam.

Sjekk ut våre guider for tilkobling til trådløst nettverk her.

Hva er brukernavnet mitt?

Alle studenter ved USN får tildelt ett brukernavn til universitetets ulike IT-tjenester.

I alle tjenester som krever innlogging blir du bedt om et brukernavn.

Ditt brukernavn = ditt studentnummer.

Nye studenter får tilsendt studentnummer på epost fortløpende fra ca 1. august.

På min.usn.no kan du finne mer informasjon om dette.

Hvis du ikke har aktivert din brukerkonto kan du gjøre det på denne nettsiden.