Tilbake etter åtte år på Stortinget

Portrettbilde av Kristin Ørmen Johnsen.
HJEMME IGJEN: Kristin Ørmen Johnsen er tilbake på Universitetet i Sørøst-Norge etter to perioder på Stortinget. (Foto: Ingvild Stokka)

Etter åtte år på Stortinget er tidligere rektor Kristin Ørmen Johnsen tilbake på Universitetet i Sørøst-Norge.

Høyres arbeidsøkt i regjering er over for denne gang. Dermed er den tidligere rektoren Kristin Ørmen Johnsen igjen å se i gangene på Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

– Det føles litt som ringen er sluttet. Svært hyggelig å være tilbake, sier Kristin Ørmen Johnsen etter åtte år i Norges fremste tillitsverv som stortingsrepresentant.

Ved tidligere Høgskolen i Buskerud (i dag USN) var hun lektor i sykepleievitenskap, prorektor og dekan for Fakultet for helsevitenskap før hun tiltrådte som rektor i 2004. Da gikk hun av som statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet.

– Det har vært et privilegium å sitte på Stortinget og legge premisser for utviklingen av Norge. Jeg føler at jeg bare har vært ute og luftet meg litt, og nå er jeg hjemme igjen. Hjertet mitt er hos USN, sier hun.

LES OGSÅ: Dette mener rektor Petter Aasen om statsbudsjettet

Jobber i rektors stab

Kristin Ørmen Johnsen er ansatt som seniorrådgiver i rektors stab med kontorplass i Drammen. Herfra skal hun jobbe med utviklingsoppgaver relatert til kultur i bred forstand.

Hun er utdannet sykepleier, har en master i management fra BI og ellers en innholdsrik CV som blir for lang å oppsummere i denne artikkelen.

Hun var medlem av Drammen bystyre fra 1995 til 2003, statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet fra 2001 til 2004 og ble innvalgt til Stortinget fra gamle Buskerud stortingsvalgkrets i 2013.

En rekke med alle som representerte under feiringen av universitetsstatusen med blå USN-vegg og blå ballonger i bakgrunnen.i

Som stortingsrepresentant jobbet Kristin Ørmen Johnsen mest med kulturpolitikk, barnevern og familiepolitikk. Hun satt fire år i helse- og omsorgskomiteen, et år i kommunal- og forvaltningskomiteen og siden mars 2018 ledet hun familie- og kulturkomiteen.

– Tilbake på USN tar jeg med meg ny lærdom, større nettverk og nye refleksjoner som jeg ser frem til å bruke på oppgaver og prosjekter i rektors stab, sier Kristin Ørmen Johnsen.

LES OGSÅ: Samarbeider om utdanning og forskning på Svalbard

Fortsetter i politikken

Hun legger ikke politikerkarrieren helt på hylla, og fortsetter som leder i Viken Høyre og første vararepresentant fra Buskerud til Stortinget. Dessuten er Kristin Ørmen Johnsen styreleder i Konnerud idrettslag, et av Norges største, og har lang fartstid fra tidligere styreverv i Strømsgodset Toppfotball.

Den første tiden på USN har gått til å finne seg til rette med PC, innlogging, programmer og mailkonto.

– Det har som normalt vært noen startproblemer, men jeg henger meg på IT-Support. Servicen fra den avdelingen er upåklagelig, sier Kristin Ørmen Johnsen, som de neste ukene vil reise rundt på campusene for å bli kjent med sin gamle arbeidsplass på nytt.

LES OGSÅ: Digital sikkerhet inn i helse- og sosialfagene