Disputas: Thi Diem My Ta

Thi Diem My Ta disputerer for doktorgraden i markedsføringsledelse. Avhandlingen handler om hvordan interaktiv virtuell virkelighet (VR) former turisters opplevelser og atferd, og hvordan disse effektene varierer med individuelle forskjeller og tidligere VR erfaring.


28 Nov

Praktisk informasjon

  • Dato: 28 november 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 16.00
  • Sted: Drammen, Auditorium A5508
  • Last ned kalenderfil
  •  

    Program 

    Kl 10.00. Prøveforelesning: «The psychology of immersive experiences: understanding user responses to VR».

    Kl 12.00. Disputas: «Beyond the Headsets: Implications of individual differences and pre-exposure in tourism».

    Bedømmelseskomite 

    • Førsteopponent: Professor Carlos Flavian, University of Zaragoza, Spania
    • Andreopponent: : Førsteamanuensis Aruna DivyaTatavarthy, NHH Norges Handelshøyskole
    • Administrator: : Professor Håvard Hansen, Universitetet i Sørøst-Norge 

    Veiledere

    • Hovedveileder: Professor Marit Engeset,  Universitetet i Sørøst-Norge 
    • Medveiledere:
    • Professor Luk Warlop, Handelshøyskolen BI
    • Professor Karen Stendal, Universitetet i Sørøst-Norge 


     

Har du spørsmål?

Thi Diem My  skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. 

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i markedsføringsledelse ved USN Handelshøyskolen

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag

«Når man prøver å lokke noen til Wales og selge konseptet om hvordan en ferie i Wales kan være, er virtuell virkelighet en perfekt måte å levendegjøre disse mulige opplevelsene på - og gi et glimt av hva Wales har å by på».

- Fra den walisiske økonomiministeren Ken Skates på BBC NewsPortrettbilde av Thi Diem My Ta

Med den store utbredelsen av virtuell virkelighet og tilhørende teknologier er det et presserende behov for at forskere og markedsførere får en dypere forståelse for hvordan disse teknologiene påvirker forbrukerne.

I denne avhandlingen undersøker jeg  hvordan interaktiv virtuell virkelighet (VR) påvirker turisters opplevelser i virtuelle omgivelser og hvilken effekt dette har på atferden til turistene.

Gjennom en rekke empiriske studier med deltakere fra Norge og Vietnam viser denne forskningen at:

  • Interaktiv VR kan gi en høyere grad av følelse av å være på et sted (en destinasjon), men også en høyere grad av cybersyke.

 

  • Interaktiv VR påvirker turistenes nysgjerrighet og glede positivt, noe som i siste instans fører til at turister fatter større interesse for å besøke stedet. 

 

  • Effekten av interaktiv VR på turistenes atferd er avhengig av individuelle forskjeller og hvorvidt deltakerne har vært eksponert for VR på forhånd.


Funnene gir verdifull veiledning for VR-utviklere og -markedsførere, og fremhever strategier for å øke brukerengasjementet og tilpasse markedsføringstiltak.

Til syvende og sist baner dette arbeidet vei for en dypere forståelse for VRs muligheter når det gjelder å forme fremtidens turisme.