Kvalifikasjonskrav og søknadsprosess for doktorgrad i nautiske operasjoner

Søker må ha minimum en mastergrad – 120 stp. Innen relevant fagområde. Mastergraden skal bygge på en bachelorgrad (180 stp) eller være en integrert master på til sammen 300 stp. Individuell vurdering av søker dersom ovennevnte krav ikke er innfridd foretas etter søknad fra veileder.

Siste års masterstudenter er også velkommen til å søke, men må ha fullført mastergraden innen avtale om oppstart på ph.d.-programmet.

Krav til opptak

• Søkere må ha en Mastergrad innen relevante fagområder (eks: maritime ledelse, maritime studier, arbeids- og organisasjonspsykologi, brann- og sikkerhet, meterologi, oseanografi og marinteknikk).

• Søkere må ha oppnådd B eller bedre i gjennomsnitt på mastergraden og minimum B på masteroppgaven.

• Søkere må dokumentere gode engelskkunnskaper. Det forventes at kandidaten er i stand til å formidle forskningsresultatene både muntlig og skriftlig på engelsk, og kan delta på seminarer som foregår på engelsk.

• Søkere må være i stand til å samarbeide med andre i vårt ph.d. fellesskap og øvrige kolleger. Du må også kunne arbeide selvstendig på et faglig høyt nivå.

Opptak forutsetter avlagt mastergrad, med karakteren B eller bedre som gjennomsnitt på masternivå og B eller bedre på masteroppgaven.

Ph.d.-programmet i nautiske operasjoner har normalt tre års fulltids studier. Det kan avtales at utdanningen skal tas over fire år med 25% arbeidsplikt. Maksimal studietid er seks år fra starttidspunkt til innlevering av ph.d.- avhandlingen til bedømmelse.

Søknad om opptak krever dokumentasjon på finansiering i hele perioden. Finansiering skjer gjennom midler fra Kunnskapsdepartementet (KD-midler), gjennom ansettelse hos bedrift (nærings-ph.d. eller offentlig ph.d.).

For ph.d.-stillinger utlyst med KD-midler, vil søknadsprosedyren være todelt. Alle ledige stillinger til ph.d. programmet lyses ut og kandidaten søker stillingen med gitte krav til kunnskap og kompetanse.

Kandidater som blir tilbudt stillingen, må dernest søke programvalget om opptak til ph.d.-program i nautiske operasjoner innen 3 måneder etter ansettelse.

Søkere til nærings-ph.d. eller offentlig ph.d.

Søkere fra bedrift må ha finansiering på plass fra Norges Forskningsråd og søke på eget søknadsskjema. Kontakt ph.d.-koordinator for ytterligere informasjon.

Søknaden

Søknad om opptak består av et:

• standard søknadsskjema (Skjemaet er under revisjon og blir publisert snarlig)

Krav til dokumentasjon:

• Dokumentasjon av tidligere relevant utdanning (bachelor- og mastergrad vitnemål som viser karakterer og studiepoeng
  • Prosjektbeskrivelse inkludert tittel, forskningsspørsmål, teori og valg av forskningsmetode. Prosjektbeskrivelsen må være skrevet i samarbeid med hovedveileder. Prosjektbeskrivelsen kreves signatur fra alle veiledere i tillegg til kandidat
  • Plan for opplæringsdelen som omfatter alle emner (minimum 30 stp) inkludert obligatorisk HTO kurs og etikk kurs). Alle emner må være på ph.d.- nivå. Emner som skal tas ved en annen institusjon må dokumenteres med emnebeskrivelse.
  • Fremdriftsplan, foreløpig publiseringsplan, finansieringsplan og plan for innlevering av avhandlingen
  • Navn på hovedveileder og øvrige veiledere. Hovedveileder skal normalt være tilsatt ved USN
  • Plan for utenlandsopphold eller opphold ved annen institusjon

Ufullstendige søknader vil ikke bli behandlet.