Flerspråklighet, læring og utvikling

Hovedformålet med forskergruppen flerspråklighet, læring og utvikling er å utvikle konseptet flerspråklighet videre og utforske det på tvers av faggrenser, både ved HSN, i skolen og på andre læringsarenaer.


Flerspråklighet er et økende fenomen i opplæringen i Norge.  Antallet flerspråklige barn og elever som får opplæring i flere språk har steget betydelig i de senere år. Flerspråklighet som fenomen, og barns flerspråklige utvikling, kompetanse og praksis, er derfor sentrale kunnskapsområder for barnehage- og lærerutdanningen. Alle elever lærer engelsk fra 1. trinn, og i flere kommuner begynner man med opplæring i et fremmedspråk fra 5. -7. trinn. De fleste elever får opplæring i et fremmedspråk fra 8. trinn. Alle disse elevene har eller utvikler flerspråklig kompetanse og kan dermed betegnes som flerspråklige.

Hva forsker vi på?

Sentrale tema som gruppen jobber med er:

  • Flerspråklighet og språkopplæring – hva er lærernes kompetanse, holdninger («beliefs») og praksis?
  • Språklæring, metakognisjon og dybdelæring
  • Hvordan skape felles arenaer i klasserommet for flerspråklighet (i opplæringen generelt, i innføringsklasse eller mottaksskole)?
  • Litterasitetspraksiser («literacy practices») i hjem og skole
  • Språk og identitet (det «imaginære jeg»)
  • Flerspråklighet fra barnehagen til voksenopplæring
  • Foreldresamarbeid
  • Hvordan vurderes kunnskap og hvordan kan elevene vise kompetansen sin?
  • Videreutvikling av masteremnet «Flerspråklighet i skolen» (5-årig GLU)

Hvordan forsker vi?

Gruppen forsker foreløpig mest med kvalitative metoder, som observasjoner, intervju, tekstanalyser m.m.. Kvantitative metoder som survey er tatt i bruk i kombinasjon med kvalitative metoder.

Forskningsdisipliner

Forskningsgruppen har sitt utgangspunkt i begrepet flerspråklighet, men ønsker å utforske konseptet (faglig og fagdidaktisk) på tvers av tradisjonelle faggrenser. Fagområder som p.d. er representert: språkfag (norsk, engelsk, fremmedspråk), sosiologi, sosialantropologi, pedagogikk og spesialpedagogikk. Vi ønsker å inkludere flere fagområder i fremtiden.

Samarbeidspartnere og nettverk

Siden denne forskergruppen er nyetablert, arbeides det med å etablere nettverk.

Pågående forsknings- og utviklingsprosjekter

  • En undersøkelse blant PPU-studenter om holdninger til og erfaringer med flerspråklighet og flerspråklige/flerkulturelle læringsarenaer (2017-2018)
  • Forskningsprosjekt «Revisiting curricula for deaf students in Norway»
  • «Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context” (Nordplus Horizontal) 
  • FoU samarbeid med Savitribai Phule Pune University – flerkulturelle klasserom og læringsstrategier
  • Flere pågående masterprosjekter