Ei uke i oktober reiste forskere, administrativ ansatte og masterstudenter fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Høgskulen på Vestlandet (HVL) til University of the Western Cape (UWC) i Sør-Afrika.
Reisen var en del av Utforsk-prosjektet Mathematical toolkit design North-South - Universitetet i Sørøst-Norge.
Dette er et samarbeidsprosjekt som omhandler sosiokritiske temaer i matematikkundervisningen og motter støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no). Prosjektet inkluderer også semesterutveksling mellom Sør-Afrika og Norge.
– Målet for reisen var planlegging av videre arbeid med internasjonale perspektiv på samfunnsaktuelle temaer knyttet til bærekraftsmål og samlet amling av forskningsdata om vannforbruk i matematikkundervisningen, sier førsteamanuensis Suela Kacerja, som leder prosjektet Mathematical toolkit design North-South.
Vann som tema
Forskere og studenter (på 4. året) fra University of the Wester Cape UWC og Norge deltok på et verksted (Engelsk: workshop) der de prøvde ut et toolkit med tema vann.
– Et toolkit er i denne sammenhengen en samling av både triggere, forskningsartikler, presentasjoner og verkstedsaktiviteter rundt sosiokritiske temaer i matematikkundervisning og -læring, forklarer prosjektleder Kacerja.
Denne gangen var temaet vannforbruk, og studentgruppene kunne velge hva de hadde lyst å undersøke. Et eksempel, var hvordan de ulike provinsene betaler for vannforbruket sitt.
Store kontraster
Hanne Follestad og Andreas Rui er masterstudenter på femte året og tilknyttet prosjektet. De har begge tidligere har arbeidet med toolkit, og hadde presentasjoner for de sør-afrikanske studentene, hvor de presenterte modeller som viste fakta og betalingsmåter for vann i Norge.
Vannforsyning i Norge står i stor kontrast til vannsituasjonen i Sør-Afrika. Studentene fortalte i tillegg om egne erfaringer med å designe og gjennomføre samfunnsaktuelle problemstillinger i matematikkundervisning i praksisperioden sin.
– Det var tydelig at de sør-afrikanske studentene ble inspirert av presentasjonene til de norske studentene, fordi de senere valgte å sette søkelys på samme tema, sier prosjektleder Kacerja.
Hun legger til at det er viktig å bevisstgjøre studentene på det internasjonale perspektivet når de undersøker samfunnsaktuelle temaer.
Haaland-effekt
Programleder for USNs grunnskolelærerutdanning for femte til tiende trinn i Drammen, May Janne Husevåg, deltok på møter med ledelsen for lærerutdanning, lærere og internasjonalt kontor, der kontrakten for prosjektet ble gjennomgått.
I tillegg utforsket partene muligheter for videreføring av semesterutveksling etter at prosjektet er avsluttet. Det ble også kartlagt hvilke aktuelle fag studenter kan ta ved de ulike universitetene. UWC har mulighet for å gi studentene fra USN en praksismodul i tillegg til faglige moduler. Det ble også gitt informasjon om boforhold og fasiliteter ved et semesteropphold i Cape Town.
Programleder Husevåg deltok også på et praksisbesøk på en stor barneskole i Cape Town med sirka 850 elever, hvor det ble anledning til å fortelle litt om Norge.
– Mange elever viste at Norge lå i Europa, men mange hadde mer kunnskap om fotballspilleren Haaland, sier hun med et smil.
Nøkler for inspirasjon
USN-delegasjonen reiste fra Sør-Afrika inspirerte og med mange gode ideer og planer om videre samarbeid, som de allerede er i gang med iverksetting av.
– Vi ser tydelig nytten av samarbeid med andre land, med fokus på både utdanning og forskning. Å inkludere studenter i ulike faser i utdanningsløpet er nøkkelen for å inspirere dem til refleksjon over det norske og det sør-afrikanske skole- og universitetssystemet, til videre forskning og til utveksling, sier programleder Husevåg.
Hun legger til at det ikke minst er viktig med tett samarbeid og involvering av USN-ansatte som tar seg av de administrative løsninger rundt studentutveksling og bistår de faglige ansatte gjennom prosjektperioden.