Jeg er professor i norskdidaktikk og har over femten års erfaring fra lærerutdanning og forskningsledelse. Jeg underviser i norskfaget på lærerutdanningen og forsker på språk og interaksjon i skolekontekster. Jeg er språkviter med ekspertise i etnometodologisk samtaleanalyse (CA) og kritisk diskursanalyse (CDA). Innenfor samtaleforskning har jeg vært spesielt opptatt av hvordan forskningsfunn kan anvendes for å justere, forbedre eller endre profesjonell praksis. Gjennom prosjektet CAiTE bidro jeg med å utvikle samtaleanalysen som anvendt forskningsfelt ved å utvikle og prøve ut videobaserte instruksjonmetoder for lærerutdanning og jordmorfaget. Ved å trekke lærerstudentene rett inn i klasserommene gjennom videoopptak og analyser av ekte klasseromssituasjoner tilbyr jeg undervisning som er praksisnær og relevant for profesjonsutøvere. Det som interesserer meg mest for tiden, er hvordan forskning på interaksjon mellom autistiske elever og deres kommunikasjonspartnere (lærere, assistenter, medelever) kan kan bringe fram empirisk kunnskap som kan gjøre livet i klassen og skolen bedre for autistiske elever.
Ansvarsområder
- Master i norskdidaktikk
- PhD course Conversation and interaction analysis in education
- One-day conference Conversation as a tool for professional practice
- Project Leader of the research project CAiTE
Nettverk
- NIA (Forskergruppen Nettverk for interaksjonsanalyse)
- London School of Economics and Political Science (LSE)
- Indiana University
- Mälardalen University / Uppsala University
Prosjekter
Kompetanse
- Etnometodlogisk samtaleanalyse (EMCA)
- Kritisk literacy og kritisk diskursanalyse
- Multimodal analyse
- Klasseromsinteraksjon
- Veiledning
- Muntlig eksamen
- Autismeforskning
CV
- Hovedfag i nordisk språk og litteratur (1997)
- Praktisk pedagogisk utdanning (1998)
- PhD Utdanningsvitenskap/Språkvitenskap (2009)
- Forsker og mentor i deet NFR-finansierte prosjektet CritLit: Critical literacy in a digital and global textual world, prosjektleder: Aslaug Veum (2020-2023)
-
Prosjektleder i det NFR-finansierte forskningsprosjektet CAiTE: Conversation Analytic innovation for Teacher Education (2018-2022)