Ansvarsområder
- Leder USNs forskergruppe "Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning" sammen med Guro Nore Fløgstad
- Faggruppeleder, ISL Porsgrunn
- Emneansvarlig for emnene Andrespråkspedagogikk 1.–13., modul 1 og 2 (Kompetanse for kvalitet / Utdanningsdirektoratet)
- Underviser i norsk på grunnskolelærerutdanninga ved USN (Porsgrunn), GLU 1.–7. og 5.–10
- Pågående prosjekter: Norsklish – engelsk i norsk og Urban Talk & Text
- Verv: representant i Forskningsutvalget ved USN (2020–2023)
Kompetanse
- Språklig variasjon og endring
- Flerspråklighet og norsk som andrespråk
- Ungdomsspråk
- Språkholdninger og språkideologi
- Mediespråk
- Sosiolingvistikk og dialektologi
- Språkplanlegging, språkpolitikk og språknormering
- Språkhistorie
- Multimetodetilnærming
- Storskalaundersøkelser/spørreskjemametodikk
- Transkripsjon
- Korpuslingvistikk
CV
2016– : Førsteamanuensis i norsk ved i Universitetet i Sørøst-Norge
2014–2016: Rådgiver i Språkrådet, Seksjon for språk i skole og offentlig forvaltning (ansvar for skolefeltet)
2014–2016: Prosjektkoordinator for språkutstillinga "Oslo sier. Språk i byen", MultiLing – senter for flerspråklighet (UiO) i samarbeid med Språkrådet og Bymuseet i Oslo
2009–2014: Doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, Institutt for lingvistiske og nordiske studier
2007–2009: Redaktør i Norsk Ordbok ved Universitetet i Oslo
2003–2007: Vitenskapelig assistent ved ulike prosjekter ved Universitetet i Oslo: UPUS – Utviklingsprosessar i urbane språkmiljø, Nordisk dialektkorpus – ScanDiaSyn, Norsk talespråkskorpus – Oslodelen, Norsk Ordboks Nynorskkorpus, Petter Dass Katekismesanger, Henrik Ibsens skrifter
2003: Lærer i norsk og historie ved Wang Toppidrett Oslo
Verv
2011–2014: Bokmålsrepresentant i Fagråd for normering og språkobservasjon, (Språkrådet)
Publikasjoner
Stjernholm, Karine & Ingunn I. Ims 2022.Språkendring i Vika: En komparativ analyse av data fra to talespråkskorpus. I Hagen, K. et al. (Red.): Språk i arkiva. Ny forsking om eldre talemål frå LIA-prosjektet, 109–128. Oslo: Novus.
Svendsen, Bente A., Ryen, Else & Ingunn I. Ims 2020. Flerspråklighet i skolen: Forskningsstatus og data fra "Ta tempen på språket!" og "Rom for språk?" I Steien, G. & Kulbrandstad L. A. Språkreiser: Festskrift til Anne Golden, 259–285. Oslo: Novus.
Ims, Ingunn Indrebø 2019. A-endelser og lokal indeks blant ungdommer i flerspråklige miljøer i Oslo. Maal og Minne, 2019(2), 19–67.
Ims, Ingunn Indrebø 2017. Er du tøff eller baka? I Anly, I., Frønes, T. S. & Kvinge, S. E. Kaleido 7 Tekstbok, 212-213. Oslo: Cappelen Damm.
Hovdenak, Marit & Ingunn Indrebø Ims 2016. Bruk av digitale ordbøker i norsk skole. Nordiske Studier i Lexikografi 13.
Ims, Ingunn Indrebø 2014. «Alle snakker norsk.» Språkideologi og språklig differensiering i mediene. NOA norsk som andrespråk, 2014(1), 5–40.
Stjernholm, Karine & Ingunn Indrebø Ims 2014. Om bruk av Oslo-testen for å undersøke oslomålet. Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 2014(1), årgang 32, 100–129.
Ims, Ingunn Indrebø 2013. Språklig registerdanning og verditilskriving: Betegnelser på nye måter å snakke norsk på i Oslo. NOA norsk som andrespråk, 2013(2), 37–71.
Ims, Ingunn Indrebø 2008 og 2009. Bolkar i band 7 (2008) og 8 (2009). Norsk Ordbok. Ordbok over det norske folkemålet og det nynorske skriftspråket. 43 spalter.
Ims, Ingunn Indrebø 2008. Ordnett.no. LexicoNordica (15), 235–237.
Ims, Ingunn Indrebø 2008. Talemål i Norge. I Anne Jomisko (red.). Spenn – Norsk for studieforberedende utdanningsprogram VG3. Oslo, Cappelen, 261–278.
Annet faglig utviklingsarbeid
- Institutt for lingvistiske og nordiske studiers (UiO) formidlingspris for 2016 gikk til Bente Ailin Svendsen, Ingunn Indrebø Ims og Tommy Sørbø for språkutstillinga "Oslo sier. Språk i byen". Se film om utstillinga her.
- Ims var prosjektkoordinator for språkutstillinga "Oslo sier. Språk i byen", et samarbeidsprosjekt mellom MultiLing – senter for flerspråklighet, Språkrådet og Bymuseet i Oslo. Utstillinga stod mai 2016 og ut april 2018.
- Som rådgiver i Språkrådet samarbeida Ims med Bente Ailin Svendsen (MultiLing) og Else Ryen (UiO) om den landsdekkende elev- og lærerundersøkelsen Rom for språk? høsten 2015. Datamaterialet gir innsikt i hvordan elevenes flerspråklige kompetanse forvaltes i skolehverdagen.
- Som rådgiver i Språkrådet var Ims ansvarlig for lærer- og elevundersøkelsen Digitale ordbøker i bruk (TNS Gallup) høsten 2014. Datamaterialet gir innsikt i hvilke ordboksressurser som brukes av elever og lærere i skolen, og om ressursene skolene tar i bruk er godkjente etter opplæringslova §9-4.
Noen utvalgte medieinnslag
Ei ordbok for folket? (Kronikk i Klassekampen om NAOBs digitale ordbok, 01.02.2018)
Derfor snakker unge som østfoldinger (intervju i Tønsbergs Blad 15.10.2016)
Språkteigen (innslag om språkholdninger og utstillinga "Oslo sier. Språk i byen" 18.9.2016, NRK P2)
Verdibørsen (innslag om språkholdninger 6.8.2016, NRK P2)
Salongen (intervju om språk, språkholdninger og utstillinga "Oslo sier. Språk i byen", NRK P2)
Oslo eller "Oschlo", kjøtt eller "sjøtt"? (intervju i Aftenposten 4.5.2016)
Hva om kong Harald snakka Vestfold-dialekt? (essay i Dagbladet 13.2.2016)
Banning er ikke språkfattigdom (kronikk på NRK Ytring)
Kulturhuset (innslag om nødingstradisjoner i Norge og Europa 20.12.2013, NRK P2)
Sjekk om du har en støtende ordbruk (språktest på NRKs nettsider)
Oschlo-testen engasjerer (NRK Østlandssendingen)
Ta Oschlo-testen (språkundersøkelse på Aftenpostens nettsider)