Fikk nye ideer til karriereveiledning på skolen

Bilde av Katrine Nyhus Sande fra Ringerike videregående skole
FIKK HJELP: Katrine Nyhus Sande fra Ringerike videregående skole fikk nye ideer til karriereveiledning for elevene. (Foto: Jan-Henrik Kulberg / USN)

Hvordan prioritere karriereveiledning når elevenes psykiske uhelse tar mye av tiden? Det var utfordringen rådgiver Katrine Nyhus Sande hadde med til USNs fagdag.

Katrine var en av oppdragsgiverne på en samling USNs fagmiljø i karriereveiledning arrangerte i oktober.

Her møttes fagpersoner fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN), karriereveiledere fra ulike steder og USNs masterstudenter i karriereveiledning for å tenke nytt.

Hver av oppdragsgiverne hadde med seg en problemstilling de ønsket hjelp med.

 «Vi er to rådgivere på skolen. De siste årene har vi opplevd at elevenes mentale helse har blitt dårligere. Behovene for sosialpsykologisk veiledning har økt. Hvordan kan vi organisere karriereveiledning i en hektisk skolehverdag hvor det som brenner ofte tar plassen? Hvordan motivere elevene til å oppsøke og ta mot karriereveiledning? Elever som trenger oppfølging, med fravær og psykisk uhelse, tar mye av tiden.»

Slik var utfordringen fra Katrine. To tverrfaglig sammensatte grupper brukte hele dagen på å jobbe med den, med et helt nyutviklet prosessverktøy som hjelp. Katrine syntes flere av forslagene de presenterte var både spennende og lovende.

–Jeg likte forslaget om å ha en tverrfaglig fagdag, planlagt av rådgivere og faglærere, med for eksempel karrierekafé og "walk and talk" for rastløse elever. Forslaget om å arrangere gruppebasert karriereveiledning i klassen er også spennende. På den måten er vi ikke avhengig av at elevene oppsøker oss.

Tenke utenfor boksen

Mange av oppdragsgiverne har allerede sterke fagmiljøer innen karriereveileding, så hvorfor satte de av en hel dag på USN?

 Tonje Gravås, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir):

– Vi kan alltid sitte inne på kontorene våre og spekulere, men det blir fantastisk å få ideer fra denne gruppen her, som kanskje har litt andre perspektiver. Man blir jo preget av det systemet man jobber i. Og man vet litt for mye om begrensningene, og da blir man kanskje begrenset selv. Mens de som ikke jobber i systemet, kan komme inn og ha helt nye ideer. Så det kan bli gøy.

Anne Torbjørg Raastad-Hoel, Drammen kommune:

– Jeg har veldig tro på det at man jobber i gruppe med både studenter og folk fra flere ulike sektorer, med forskerbrillene på. Det er fort gjort at man blir litt alene i problemstilingen sin, så jeg gelder meg veldig over at vi kan løfte det opp og dele det.

Steinar Holm-Nordhagen, Bærum kommune:

– Det å få hjelp til å tenke utenfor boksen, er veldig verdifullt. Vi har tenkt på mange ting fra før av og prøvd mye forskjellig, men det blir spennende å se hva studentene kommer frem til.

LES OGSÅ: Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge

Bilde av noen av oppdragsgiverne
 

Disse problemstillingene fikk oppdragsgiverne hjelp med:


Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse

  • Hvordan skape et helhetlig karriereveiledningstilbud av høy kvalitet for unge mellom 13 og 25 år?

Bærum kommune

  • Hvordan kan relevante aktører i praksis samarbeide om å gjøre fagbrev til et reelt alternativ for flere ungdommer i Bærum kommune? 

Drammen kommune

  • Hvordan kan kompetansestandardene best implementeres for på sikt å sikre kvalitet i undervisningen i faget utdanningsvalg ute på den enkelte skole?   

Karriere Buskerud

  • Hvordan kan vi få mer kunnskap om utbyttet av karriereveiledning for individet og samfunnet              og hvordan kan vi kommunisere utbyttet på en forståelig måte i møte med våre samarbeidspartnere?  

Universitetet i Sørøst- Norge

  • Hvilke karriereveiledningstiltak/former for karriereveiledning kan bidra til å hindre feilvalg og frafall både før og underveis i studieløpet,   og hvilken kunnskap og kompetanse må ligge til grunn hos den som veileder studentene?

NAV

  • Hvordan karriereveilede unge i NAV, særlig der karrierevalget ikke ser ut til å matche med forutsetninger, tid (regelverksstyring), egnethet og selvinnsikt?
  • Hvilke områder berøres, hvilken informasjon bør innhentes?
  • Tilnærmingsmåter eller metoder som kan anvendes?
  • Hva kan være særlig utfordrende for unge i møte med krav og forventninger om deltagelse i utdanning eller arbeid?

Ringerike videregående skole

  • Hvordan få til god karriereveiledning i videregående skole?
  • Hvordan organisere karriereveiledningen i en hektisk skolehverdag hvor sosialpedagogisk rådgivningen tar det meste av plassen?
  • Hvordan motivere elevene til å benytte seg av tilbudet om karriereveiledning?

Grunnlag for masteroppgave

Masterstudentene Jorunn Hesjedal og Tor Olav Sviggum jobber begge som nettverksrådgivere i Karriere Buskerud, med ansvar for ulike regioner.

De har vært med på å utvikle det nye prosessverktøyet, som er særlig ment for arbeid i tverrfaglige grupper, der forskjellene til deltakerne blir en ressurs.

Jorunn og Tor Olav drev også deltagende observasjon under hele arrangementet, og skal bruke materialet i masteravhandlingen sin:

– Dette blir faktisk grunnlaget for hele masteroppgaven. Vi undersøker hvordan vi kan jobbe tverrfaglig for å heve kompetanse, løse utfordringer og utvikle praksis. Vi ser på prosessene i dag, intervjuer oppdragsgivere og deltagere i etterkant, og så skriver vi en master basert på det vi finner. 

Jorunn og Tor Olav mener USN er gode på å være tett på praksisfeltet, i mange sammenhenger.

– Konferansen i dag viser hvor tett samlet vi er som fagfelt. Det er kort vei fra akademia til praksisfeltet, og kort vei fra rådgiveren på skolen til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

LES OGSÅ: Startar studiane medan dei går på vidaregåande

Bilde av masterstudentene Jorunn Hesjedal og Tor Olav Sviggum

Nytt konsept

Førstelektor Anne Holm-Nordhagen sier hun hadde to klare målsettinger med å arrangere samlingen:

 – Det handlet både om å løse disse helt reelle problemstillingene, og om å jobbe tverrfaglig. Gruppene er satt sammen på tvers av sektor, roller og fag, også på tvers av studentgrupper og fagmiljøer.

Holm-Nordhagen sier konseptet er nyutviklet, og at det innebærer en litt innovativ måte å jobbe på.

– Vi inviterte inn oppdragsgivere fra karriereveiledningens policy- og praksisfelt som kom for å dele oppriktige og ekte utfordringer de jobber med i karriereveiledningsfaglig sammenheng.

Hun sier problemstillingene de kom med var god forberedt, samkjørt og utfylte hverandre. 

– Dette er en ny måte å jobbe med praksisutvikling på. Vi vil også forske på metodikken underveis. 

Gruppebilde av oppdragsgivere og arrangører

Ulike briller – felles fokus: Arbeidsseminar om karriereveiledning 

 

  • Hver høst arrangerer master i karriereveiledning ved USN åpent seminar.
  • I år prøvde de en ny tilnærming, der deltakerne ved hjelp av et skreddersydd prosessverktøy fikk jobbe med reelle problemstillinger knyttet til karriereveiledning av unge. 
  • Gjennom arbeidet ønsket de i fellesskap å undersøke hvordan samarbeid på tvers av sektorer, roller og fag kan legge til rette for kreative og innovative løsninger på et utvalg aktuelle problemstillinger.
  • På denne måten håpet de å bygge broer og skape ny forståelse for utfordringer i fagfeltet på tvers av fagmiljøer som på ulikt vis beskjeftiger seg med karriereveiledning.