Fra eldrebølge til seniorkraft

Lars Ueland Kobro
Lars Ueland Kobro gleder seg over de mulighetene samarbeidet med Senteret for et aldersvennlig Norge gir.

USN er valgt som strategisk samarbeidspartner for Helsedirektoratets senter for et aldersvennlig Norge. Vi går inn i samarbeidet med et innovasjon- og ressursfokus,

Det er USNs Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon, SESAM, som nå er blitt strategisk samarbeidspartner med Helsedirektoratets Senter for et aldersvennlig Norge.

− Vi er glade for å ha signert SESAM som strategisk partner. Det å ha et kunnskapsmiljø som vil utfordre oss til å tenke nytt om velferdsutviklingen, vil være av stor verdi i arbeidet med å skape et aldersvennlig Norge, sier Nina Myklebust som leder arbeidet med senterets partnerskapsordning.

Seniorkraft

SESAM jobber med å utvikle kunnskap der det må tenkes nytt om velferdssamfunnet. I fjord passerte Norge én million pensjonister. Her kan det ligge mange muligheter, ikke bare utfordringer.

–  La oss snakke mer om framtidig seniorkraft, ikke bare om en eldrebølge.

Det sier Lars Ueland Kobro, initiativtaker til, og mangeårig forsker ved SESAM. Kobro trekker fram tidligere kollegaer på USN som eksempler.

– Flere jobber etter at de har gått av med pensjon. Mange beholder en kontorplass og kontakt med arbeidsplassen. De veileder yngre kolleger og bidrar med verdifull kunnskap i lang tid etter at de er pensjonert. Flere eldre engasjerer seg i frivillig arbeid av ulik karakter – verdifullt både for dem selv og lokalsamfunnet der de bor. Spesielt interessant er det å se framveksten av sosialt entreprenørskap blant seniorer i norske lokalsamfunn, forteller Kobro og peker på eksempler som «Gammel nok» og «Småhjelp».

Selv har han engasjert seg i et miljø for eldrekraft som kaller seg Visdomsprenørene. De holder til i Larvik der han selv bor.

LES OGSÅ: Slik blir vi bedre på sosialt entreprenørskap i Norge.

Klokere og morsommere

Kobro ser mange muligheter i avtalen med Senter for et aldersvennlig Norge. Han understreker at det er viktig at vi ikke sitter på hver vår tue og grubler over egne erfaringer og tanker om utvikling. Vi må jobbe sammen i samskaping på tvers av sektorer og kompetanser, sier han, og gleder seg over at nettopp det vil det nye samarbeidet gi gode anledninger til.

– SESAM skal bidra til å flytte søkelyset over på de mange mulighetene som ligger i at flere lever lenger. Å se at muligheter åpner opp for nye innovasjonsimpulser og gode ideer. Det er nyttig å kunne forske og jobbe sammen om nye ideer. Vi blir ikke bare klokere sammen, vi har det også mye morsommere mens vi jobber.

Som strategisk partner for Senter for et aldersvennlig Norge kan SESAM trekke inn forskning og ressurser ved flere miljøer ved USN som:

Samarbeidet kan også ha god nytte av SESAM sitt medlemskap i EMES, et internasjonalt forskernettverk for sosial innovasjon og sosialt entreprenørskap.

− Ideer som er nye er kanskje kreative, men de må kunne iverksettes og kommer til nytte, forklarer Kobro. Ideer som bare er nye og ikke nyttige, blir bare slag i luften. I samarbeidet med Senter for et aldersvennlig Norge kan vi sammen finne ut av hva som virker, hvorfor det virker og hvordan det eventuelt skaper ny sosial verdi, sier Kobro.

Senteret for et aldersvennlig Norge er "et nasjonalt kompetansemiljø som arbeider for å fremme aldersvennlig samfunn i et bærekraftperspektiv basert på bred innsats og i samarbeid med ulike aktører og samfunnssektorer. Senteret holder til i Ålesund, og er en del av Helsedirektoratet".

Kilde: Aldersvennlig.no

SESAM forsker på og jobber i praksis med sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon, for å skape et bærekraftig, verdiskapende og vitalisert velferdssamfunn med plass til alle.  Senteret ligger under Fakultet for helse og sosialvitenskap, Institutt for helse, sosial og velferdsfag, men jobber tverrfaglig med alle fakulteter ved USN og andre fagmiljøer i inn- og utland.