Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun kom innom Universitetet i Sørøst-Norge (USN) på sin rundreise i Vestfold. Statsråden var på campus for å møte lærerstudenter og få vite mer om hvordan universitetet jobber med rekruttering.
Det kom som en overraskelse på de frammøtte fra USN at Nordtun også kom med lovnad om ekstra penger til barnehagelærerutdanningen.
– Dette er selvfølgelig velkomment, og ikke minst veldig nødvendig, i en krevende tid for barnehagelærerutdanningene, sier dekan for fakultet for humaniora, idrett- og utdanningsvitenskap, Per-Ludvik Kjendlie.
Han visste ikke noe om tildelingen på én million kroner før Nessa Nordtun slapp nyheten midt i omvisningen i undervisningshagen. Da hadde Kjendlie allerede benyttet anledningen til å fortelle om hvor dårlig stilt det er med rekruttering til barnehagelærerutdanningen, ikke bare på USN, men også nasjonalt.
Det mangler over 2700 i Norge i dag. Mer midler til utdanningen er ett bidrag i jobben som må gjøres.
LES OGSÅ: Framtidas barnehagelærere viser seg fram.
Sentralt i barns utvikling
Kunnskapsdepartementet gir fem million kroner fordelt på fem universiteter i regioner der det er særlig stort behov for barnehagelærere.
– Vi har klart å snu trenden med fallende søking til grunnskolelærerutdanningene. Nå er det barnehagelærerne sin tur, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i en pressemelding fra departementet.
Visedekan for barnehagelærerutdanningen, Marianne Olsen Santana, takker for midlene og framhever også behovet for å løfte og vise fram de gode historiene rundt yrket.
– Barnehagelærere har en helt sentral rolle i barns liv og utvikling. Vi er svært glade for denne tildelingen. Én million kroner gir oss en viktig mulighet til å styrke rekrutteringen til barnehagelærerutdanningen, sier hun.
Litt til studentene også
Kunnskapsminister Nordtun hadde også med seg gaver til lærerstudentene som hadde tatt en times fri fra eksamenslesingen for å møte henne.
– Jeg har nok tenkt mer på hva jeg skal si til sensor enn hva jeg skal si til ministeren, sier førsteårsstudent Nikolai Holmlund, som kom rett fra muntlig eksamen i norsk.
Han hadde likevel mange reflekterte synspunkter å dele til en lydhør Nordtun, blant annet tanker rundt betalt praksis for lærerstudenter.
Andreårsstudent Mina Hammer Flathagen skulle rett tilbake på lesesalen etter besøket, for å forberede seg til skriftlig dagen etter. Hun ønsker seg enda mer praksis i utdanningen, og fikk vekslet noen ord med besøket i skolehagen midt blant campusbygningene.
Her fikk Kunnskapsministeren også overlevert vekster fra hagen fra USNs mat og helse-underviser Susanne Moen Ouff. En passende gave etter samtaler med ledelsen på USN og lærerutdanningene om viktigheten av de praktisk-estetiske fagene i lærerutdanningene.
– Tusen takk for at dere holder så godt tak i de praktiske fagene, det er akkurat det vi ønsker. Det er kjekt å se engasjementet for dette. Dere er uvurderlige, vi trenger kompetansen deres, sa ministeren.
LES OGSÅ: Mer om SPIRE, undervisningshagen på USN