– Det er interessant å ta med erfaringene våre fra klasserommet inn i studiene, sier Ole Magnus Svanevik, som jobber som lærer på Føynland skole på Nøtterøy.
Svanevik er én av 50 studenter som kom gjennom nåløyet på den splitter nye erfaringsbaserte masterutdanningen på Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Her får lærere som er i jobb muligheten til å ta en mastergrad for grunnskolelærerutdanning på deltid over tre år.
– Det er bra med oppdatert kunnskap på feltet og den tydelige koblingen til forskningsprosjekter, sier Svanevik.
Utdanningen svarer opp et behov for påfyll for lærere som var ferdig med utdanningen sin før dagens femårige studieløp ble lansert. Og alt tyder på at behovet var stort.
– Vi startet med 30 studieplasser, men utvidet da vi så den store pågangen av søkere, forteller Rakel Rohde Næss, som er progamansvarlig for det nye studietilbudet.
Det er allerede klart at studietilbudet fortsetter med nytt kull neste høst.
LES OGSÅ: Erfaringsbasert master for grunnskolelærere svarer opp Nokuts anbefalinger
Praksisnær utdanning
I årets opptak var det syv søkere på hver studieplass, så det var mange om beinet.
Student Gjertrud Stensen forteller om god stemning på semesterets første fysiske samling på USNs campus i Vestfold.
– Her møter vi andre lærere fra hele landet. Det er veldig spennende å dele erfaringer, diskutere caser og høre hvordan andre gjør det, sier Stensen, som til vanlig jobber som kontaktlærer for første trinn på Granli skole i Horten.
– Jeg liker godt å se forskning knyttet opp mot undervisningen. Når dette studietilbudet dukket opp, var det midt i blinken, sier hun.
Stensen har jobbet som lærer i 16 år, og har med seg mange erfaringer inn i studiene. Blant annet har hun vært kontaktlærer og fulgt klasser fra første trinn flere ganger. Det kan muligens bli en tematikk hun jobber videre med i den entreprenørielle masteroppgaven studiet kan munne ut i. Her får studentene muligheten til å utvikle og teste et undervisningopplegg i samarbeid med praksisfeltet.
– Jeg har ikke bestemt tema for oppgaven helt ennå, men det blir antakeligvis noe innen klasseledelse og relasjonsbygging, sier Stensen.
LES OGSÅ: Slik går det med de nye lærerstudentene.
Forsker på egen praksis
Studentgruppa følger nett- og samlingsbasert undervisning.
De fleste som jobber som lærere i dag har allmenn- /grunnskolelærerutdanning inntil fire år. De har i tillegg opparbeidet seg en solid praksiserfaring. Denne anvendte kunnskapen gir kraft inn i en erfaringsbasert master.
– Vi er opptatt av å tilby en praksisnær utdanning der lærerne får forske på egen praksis, sier Rakel Rohde Næss.
– Disse studentene har mye innsikt og erfaring i hva det innebærer å jobbe som lærer. Det er verdifullt både for læreren personlig — og for den enkelte skole de jobber på, sier hun.
Næss bemerker at effekten allerede har begynt å vise seg, en måned inn i studiene. Hun forteller om en usedvanlig aktiv og interessert studentgruppe, der flere allerede har benyttet ny kunnskap i klasserommene sine.
– Dette er studenter som er overmodne for dette tilbudet. De er opptatt av å bli bedre lærere og forbedre skolehverdagen både for elevene sine og skolen som sådan, sier hun.
LES OGSÅ: Det er lærer du skal bli
