Toppidrettsavtale med Ringerike Ishockeyklubb

KOMBINERER STUDIER OG TOPPIDRETT:  USN signerte toppidrettsavtale med Ringerike Ishockeyklubb. Foran f.v. daglig leder i klubben Janka Aasen og viserektor for ekstern samhandling Kristian Bogen. Bak fv. sportssjef Per Braxenholm, spillere og studenter Dennis Ryttar og Andreas Aasen Rian, og instituttleder Bjørn Ove Grønseth ved USN Handelshøyskolen. (Foto: Jan-Henrik Kulberg/USN).
KOMBINERER STUDIER OG TOPPIDRETT: USN signerte toppidrettsavtale med Ringerike Ishockeyklubb. Foran f.v. daglig leder i klubben Janka Aasen og USNs viserektor for ekstern samhandling Kristian Bogen. Bak fv. sportssjef Per Braxenholm, spillere og studenter Dennis Ryttar og Andreas Aasen Rian, og instituttleder Bjørn Ove Grønseth ved USN Handelshøyskolen. (Foto: Jan-Henrik Kulberg/USN).

– Superviktig at spillerne våre kan få tilrettelagte studier ved Universitetet i Sørøst-Norge, sier sportssjef Per Braxenholm.

Viserektor for ekstern samhandling Kristian Bogen og daglig leder Janka Aasen i Ringerike Ishockeyklubb signerte avtalen på campus Ringerike 24. februar.

Den sikrer spillere i elitetroppen til Ringerike Panthers toppidrettsstatus, dersom de velger å studere ved USN ved siden av hockey-karrieren.

Dennis Ryttar og Andreas Aasen Rian er to spillere som allerede kombinerer toppidrett og studier ved campus Ringerike. Begge to er på siste semester av en bachelor.

–Et godt valg å studere

Andreas har i tillegg internship hos en lokal bedrift på siste semesteret av sin bachelor i markedsføringsledelse, mens Dennis planlegger å fortsette med master etter å ha blitt ferdig med sin bachelor i økonomi og ledelse.

– Det er fint å ha muligheten for tilpasning av studiet, hvis for eksempel eksamen eller obligatoriske oppgaver kommer på en tid hvor det er mye annet, sier Andreas.

Han kommer fra Hønefoss og tenker å bosette seg fast i byen.

– Du kan ikke bare gruble på hockey hele tiden. Det er fint med litt hjernetrim, og det var et godt valg å studere, sier Dennis. Han er fra Stockholm, men er godt etablert med familie i Hønefoss nå.

(Begge spillerne er også mottakere av Ringeriksstipendet, som er et lokalt tiltak for toppidrettsutøverere på Ringerike.)

Sportssjef i Ringerike Panthers, Per Braxenholm sier klubben blir større og mer profesjonell for hvert år, og at muligheten for tilpassede studier vil bli stadig viktigere.

– Hvert år trener vi tidligere på dagen, på formiddagen også. Da blir det ekstremt viktig å kunne tilrettelegge. Sammenliknet med for noen tiår siden er dagens spillere mye mer opptatt av å ta en utdanning. Jo mer vi kan hjelpe dem, jo bedre er det for klubben.

LES OGSÅ: Femti tusen i året til studier og idrett

TAR BACHELOR: F.V: Dennis Ryttar og Andreas Aasen Rian er to spillere som allerede kombinerer toppidrett og studier ved campus Ringerike. (Foto: Jan-Henrik Kulberg/USN)

Viserektor: –Vi har mange tilrettelagte studier

Viserektor Kristian Bogen sier USN ønsker å være et deltakende universitet i lokalsamfunnene rundt campusene, og å samarbeide tett med lokalt arbeids og samfunnsliv.

– Vi har drøyt 60 studenter ved USN som har, eller har søkt om, status som toppidrettsutøvere med tilrettelagte studier, og vi har sett hvor stor betydning det kan ha. I Grenland har vi en avtale med Gjerpen Håndball som har resultert i at mange av spillerne der studerer hos oss. Klubben har brukt dette veldig aktivt i rekrutteringssammenheng, og jeg vet det har vært utslagsgivende for flere av spillerne der. Jeg tror det er viktig for toppidrettsutøvere å ha noe ved siden av idretten, ikke minst når de skal pensjonere seg som aktive utøvere, sier Bogen.

Instituttleder Bjørn Ove Grønseth leder USN Handelshøyskolen ved campus Ringerike. Han sier det viktig at både USN og klubben tar vare på hele mennesket, slik at spillerne har noen utfordringer utover idretten.

– Det er veldig fint at klubben tar vare på utøverne på denne måten. Den kunnskapen de får hos oss kan de også ta med seg tilbake til klubben, i lokalsamfunnet og ut i arbeidslivet. Studentene våre er kjent for sin faglighet, analytiske ferdigheter og selvstendighet. De blir trent på å ta datadrevne beslutninger, så de kan være en stor ressurs, også lokalt.

Toppidrettsavtalen

• «Skal sikre at det er mulig å kombinere topphockey og utdanning på en hensiktsmessig måte, samt etablere et samarbeid som tilrettelegger for regional utvikling innen ishockey og utdanning»
  • Utøverne i elitetroppen til Ringerike Ishockeyklubb får status som toppidrettsutøvere
  • Avtalen inneholder en rekke punkter rundt tilrettelegging og tilpasning av studier