USNs Anna Rigmor Moxnes kan bli "Årets barnehageinspirator 2019"

Anna Rigmor Moxnes ved campus Drammen. foto.
Rørt: Anna Rigmor Moxnes ble både overrasket og rørt da hun mottok beskjeden om at hun er nominert av egne studenter til å bli «Årets barnehageinspirator.» (Foto: Stian Kristoffer Sande).

Universitetslektoren ved Institutt for pedagogikk er blant finalistene som kan vinne den nasjonale prisen som deles ut 27. mai.

Anna Rigmor Moxnes, universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), er nominert til å vinne prisen «Årets barnehageinspirator 2019».

Prisen, som deles ut av Private Barnehagers Landsforbund (PBL), går til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger «som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage», skriver PBL.

– Det er en fantastisk ære å bli nominert, sier Moxnes.

– Jeg er meg selv fullt ut i undervisningen, og er vel så streng og tydelig som snill og blid. Derfor ble jeg like mye overrasket som rørt da jeg fikk vite om nominasjonen.

Her kan du stemme på Årets barnehageinspirator 2019

Anna Rigmor Moxnes på campus Drammen. foto.

LES OGSÅ: Ved USN kan studere til å bli barnehagelærer

Nominert av studenter

Moxnes er valgt ut som én av fem finalister for årets pris i en kandidatgruppe bestående av 61 nominerte. Det er kun barnehagelærerstudenter som kan nominere kandidater til prisen.

– Det gjør jo selvsagt nominasjonen ekstra spesiell. Jeg håper og tror de har nominert meg fordi jeg forsøker å gjøre undervisningen til noe mer enn kun tradisjonell forelesing.

Universitetslektoren forteller at hun stadig eksperimenterer med ulike former å drive læring på.

– Blant annet har jeg prøvd ut å ha undervisning mens vi alle sitter på gulvet. Det er jo der mye av arbeidsdagen i barnehagen foregår, og jeg har merket at det blir en helt annen dynamikk derfra sammenlignet med slik vi vanligvis sitter i auditoriene. Jeg opplever at vi kommer nærmere hverandre, og at studentene viste seg mer frem og på nye måter.

LES OGSÅ: Moxnes disputerte nylig med tema "Sensing, Thinking and Doing Reflection in Early Childhood Teacher Education"

– Skaper et trygt miljø

Ifølge prisens jury har vært en utfordrende prosess å finne frem til de fem finalistene.

– Men når det er sagt så står vi igjen med fem svært gode kandidater i finalen, sier de i en uttalelse.

Moxnes er i en av barnehagelærernes nominasjon beskrevet som en «foreleser som virkelig ser hver enkelt student og skaper et trygt miljø i forelesningssalen så alle kan slippe til og dele av sin kunnskap, selv de mer usikre. Hun ufarliggjør situasjoner med å møte studentene der de er i prosessen.»

Prisen deles ut den 27. mai under PBLs landsmøte på Gardermoen.

LES OGSÅ: Stort intervju med Moxnes på barnehage.no

Disse fem finalistene kjemper om å bli Årets barnehageinspirator 2019:

• Anna Rigmor Moxnes, universitetslektor – Universitetet i Sørøst-Norge

• Elisabeth Walsøe Lehn, høgskolelektor – Dronning Mauds Minne

• Erik René Larssen Fagerheim, universitetslektor – Universitetet i Stavanger

• Helene Torsteinson, høgskolelektor – Høgskolen på Vestlandet

• Steffen Tangen, høgskolelektor, Høgskolen i Østfold

Om Årets barnehageinspirator-prisen

Det er niende gang PBL deler ut prisen Årets barnehageinspirator, og vinneren mottar 50 000,- i premiepenger.

Med prisen Årets barnehageinspirator ønsker PBL å løfte frem det gode arbeidet som gjøres ved høgskoler og universiteter som utdanner barnehagelærere. PBL ønsker i tillegg å rette oppmerksomhet på barnehagelærerutdanningenes betydning for kvaliteten i barnehagesektoren.

Prisen deles ut under PBLs landsmøte på Gardermoen mandag 27. mai. Juryen består av Bente Fønnebø, førstelektor ved OsloMet, Frank Aleksander Bræin, leder for pedagogstudentene i Utdanningsforbundet og Eirik Husby, styreleder i PBL.

Kilde: PBL.no