Richard er Universitetslektor ved Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge. Han har sitt kompetansefelt innen markedsføring, merkevarebygging, strategi og strategisk innovasjon med lang erfaring som leder i næringslivet (nasjonalt og internasjonalt) før han startet ved USN.
Richard er en del av forskergruppen Digital Transformasjon.
Richard sin doktorgradsforskning handler om å se på effektene fra digitale plattformer på varehandel, både blant eksisterende netthandel, men også på fysisk handel. Avhandlingsarbeidet er en del av et større forskningsprosjekt, Vivant Digital, som i tillegg til å forske på plattformer også har initiert og utviklet konkrete innovasjonstiltak i varehandelen, utviklet en digitaliseringsskole for å bygge kunnskap og kompetanse hos ansatte i varehandelen, samt undersøkt grunnlaget for å etablere en regional klynge for netthandel.
Ansvarsområder
Undervisning/emneansvar
- Markedsføringsledelse (2022-)
- Internship (2024-)
- Etikk og Samfunnsansvar (2023)
- Digitaliseringsskolen for varehandel (2019-2021)
- Strategisk Ledelse (2018-2019)
Komitéarbeid og utvalg
- PhD-programstyre for Marketing Management, tillitsvalgt for studentene (2019-2021).
- Evaluering av doktorgradsutdanningen ved USN (2019-2020).
Forskningsarbeid
- Vivant Digital (2019-2023), leder av arbeidspakke 1 (WP1).
- DISRE - Data Driven Innovation in Specialized Retail Ecosystems (2020-)
- CoTecH - Co-created Health Technology (2024-)
Kompetanse
Se: https://www.linkedin.com/in/richardreinsberg/