Gjennom vårt tidligere prosjekt Vivant Vestfold fant vi at varehandelens strukturendringer nå i økende grad påvirkes av digitalisering. Retningen i denne digitaliseringen drives av globale plattformaktører som for eksempel Amazon, Alibaba og Google.
Utfordringer for dagens varehandel
Når disse etablerer seg i det norske markedet, vil de utfordre varehandelssystemets eksistens og organisering. I tillegg gjør de digitale plattformene at forbrukere endrer atferd hurtigere og stadig mer koordinert.
Antakeligvis vil de globale plattformaktørene øke konkurransen, både blant eksisterende netthandelsvirksomheter og i fysisk varehandel. Vi tror at selv store og kompetente netthandelsaktører som Komplett vil bli ytterligere utfordret, til tross for store investeringer i teknologi og systemutvikling.
Digitalisering legger også press på fysisk handel i sentrum, kjøpesentre, storhandelsområder, m.m. Disse står i fare for å miste eksistensgrunnlaget sitt og må søke nye utgangspunkt for stedsidentitet og verdiskapning.
Digitalisering skaper muligheter
Heldigvis åpner inntredenen av globale plattformaktører også for muligheter. Den kan gi små og mellomstore virksomheter enkel adgang til markedsplasser og globale markeder, og vi kan forvente en generell vekst i netthandelen. Med Sandefjord som utgangspunkt, åpnes det for tettere samarbeid i regionens netthandelsmiljø.
Hva skal prosjektet Vivant Digital bidra til?
Prosjektet har tre delmål for forskningsaktivitetene:
- Etablering av et ledende kunnskapsmiljø som utvikler og systematiserer innsikt om de globale plattformaktørenes betydning for nasjonal, regional og lokal varehandel, både på nett og i fysiske markeder.
- Utvikling av kunnskapsgrunnlaget for å realisere en regional næringsklynge for netthandel i Sørøst-Norge.
- Basert på kunnskapen utviklet gjennom delmål 1 og 2 skal regional og lokal varehandel (nettbasert og fysisk) støttes i deres digitale transformasjon, gjennom eksperimentering i egen virksomhet, digital forretningsmodellutvikling og ved tilbud om videreutdanning, i form av en digitaliseringsskole.
Prosjektorganisering
USN Handelshøyskolen er den viktigste forskningspartneren i prosjektet. Med sin tilstedeværelse ved campus Vestfold kan USN Handelshøyskolen dekke hele Sørøst-regionen i de empiriske studiene.
Nasjonal forskningsforankring sikres gjennom samarbeid med NHH Norges Handelshøyskole, som også har forgreininger til nasjonale og internasjonalt ledende tjenesteforskningsmiljøer.
I nordisk perspektiv står svensk varehandel i en særstilling (f.eks. H&M, Ikea), og derfor samarbeider vi med det ledende svenske tjenesteforskningsmiljøet i Sverige: Centrum för tjensteforskning ved Karlstads Universitet.
Samarbeidet med disse forskningsinstitusjonene sikrer kunnskapsdeling og støtte til bedre forskningsbeslutninger i USNs forskergruppe.