Praksisavtaler i boks

USN-ansatte poserer sammen med partnere i Bologna. Foto
I BOLOGNA: Fra venstre: USNs Therese Breen Brudevoll, Kjerstin Jensen, Hilde Therese Løvig-Larsen og Solveig Nordtømme sammen med professor Michela Schenetti og rådgiver Laura Malin ved universitetet i Bologna.

Det er duket for spennede utvekslingsmuligheter for våre studenter i barnehager i den italienske provinsen Reggio Emilia.

Nylig dro representanter fra USN-prosjektet «Utover grenser og bygge broer – i barnehagelærerutdanningen» til Italia for å delta på møter med Universitetet i Bologna, Universitetet i Milano og med samarbeidspartnere i kommunen Guastalla i provinsen Reggio Emilia.

– Meget konstruktivt

Her ble det utforsket utvekslingsmuligheter i gjensidige dialoger med universitetene for utvekslingsstudentene.

– Møtene opplevdes som meget konstruktive og ga et styrket grunnlag for prosjektets hovedmål om få en betydelig og varig økning i antall studenter som tar et lengre utvekslingsopphold, eller praksismobilitet, i utlandet i løpet av studietiden, forteller prosjektleder Kristin Danielsen Wolf.

Snart er det studentenes tur

I tillegg ble det undertegnet en avtale om praksisutveksling for våre  barnehagelærerstudenter i kommunen Guastalla i provinsen Reggio Emilia i Italia.

De første studentene våre reiser sørover i februar 2022.

–  Barnehagelærerutdanningen ser frem til det videre arbeidet i tråd med HK-dir-søknaden med studentmobilitet og internasjonalisering på våre fire studiesteder: Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold, sier Wolf.

Om prosjektet

Nettside: usn.no/blu-utovergrenser
Navn: Utover grenser og bygge broer – i barnehagelærerutdanningen
Prosjektledere: Kristin Danielsen Wolf og Therese Breen Brudevoll
Fagfelt: utdanningsforskning, pedagogikk og didaktikk
Mål: en betydelig og varig økning i antall barnehagelærerstudenter som tar utvekslingsopphold i utlandet i løpet av studietiden på USN.
Finansiering: egenfinansiering + 3 millioner kroner fra direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) gjennom programmet «Økt studentmobilitet i 3-årige profesjonsutdanninger»
Prosjektperiode: 2021-25