Avskjediget og tidligere fengslet akademiker foreleste for USN-studenter

Studenter ved årsstudium i Internasjonal forståelse og samarbeid (IFOS) med professor Istar Gozaydin. foto
Omkranset: Professor Istar Gozaydin sammen med USN-studenter ved årsstudium i Internasjonal forståelse og samarbeid og Universitetslektor Stig Bjørshol. (Foto: Oddvar Hollup).

På det faglige programmet for studieturen til Tyrkia for IFOS-studentene sto et spennende og interessant møte med professor Istar Gozaydin.

Skrevet av: Professor Oddvar Hollup, studiekoordinator for årsstudium i Internasjonal forståelse og samarbeid (IFOS).

Den profilerte professoren i jus og statsvitenskap foreleste om forholdet mellom stat, politikk og religion i Tyrkia for ansatte og studenter ved Institutt for Kultur, Religion og Samfunnsfag (IKRS) under deres besøk på Istanbul Technical University tidligere i høst.

Gozaydin er en kjent samfunnsdebattant og menneskerettighetsforkjemper som i 2017 mottok UiOs menneskerettighetspris – Lisl og Leo Eitingers fond. Det er andre gang hun stiller seg positiv til vår henvendelse om å forelese for våre studenter på studietur til Tyrkia. Temaer som demokrati og menneskerettigheter, globalisering og internasjonal migrasjon har en sentral plass i årsstudiets fire emner som har en utpreget internasjonal profil med teori og praksis relatert til internasjonale spørsmål.

Gozaydin ble arrestert i 2016, anklaget for å tilhøre en terrororganisasjon. Hun satt fengslet i 104 dager. Hun mistet også jobben sin ved et privat universitet i Izmir da det ble stengt av myndighetene fordi det angivelig hadde finansiering og forbindelse til Gulen-bevegelsen.

Istar fortalte til ansatte og studenter fra USN at hun fortsatt ikke hadde fått tilbake passet sitt etter at det ble beslaglagt av tyrkiske myndigheter. Det forhindrer henne i å reise ut av landet for å forelese, akseptere invitasjon til forskningsopphold og delta på konferanser. Hun var ikke i stand til å reise til Oslo for å motta prisen hun ble tildelt der. Hun har nylig fått beskjed om at saken mot henne er henlagt på grunn av manglende bevis for anklagelsene fremsatt mot henne.  Det er hun lettet over, men samtidig er hun skuffet over at det ikke forelå noen beklagelse fra myndighetenes side på den behandlingen hun har vært utsatt for.

I sin forelesning til USN-studenter gav hun uttrykk for bekymring for ytringsfrihetens vilkår i dagens Tyrkia og den fremtidige utviklingen av den sekulære politikken som landet utviklet etter republikkens etablering i 1923.

Et sentralt premiss i den var at staten er nøytral overfor religion og kontrollerer den. Slik hun vurderer det synes den politiske utviklingen i Tyrkia å bevege seg bort fra demokrati og det er en utvikling hvor en bestemt forståelse av Islam (Sunni) får stadig større plass i det offentlige rom. Dette bidrar til en splittelse og polarisering av befolkningen i landet, mellom de sekulære og de religiøst orienterte, en utvikling som også bekymret flere andre akademikere USN-studentene møtte under deres besøk ved flere anerkjente universiteter i Istanbul.