Lærerstudenter med Roma som klasserom

Hele gruppen fotografert utenfor Peterskirken. Foto: Sigurd Hareide

- Generalaudiens med paven og Laterankirken gjorde størst inntrykk, sier lærerstudent Kristoffer som var en av 20 KRLE-studenter på studietur til Roma.

Studentene kom fra ulike kull i Drammen, Porsgrunn og Notodden, og dro i månedsskiftet februar/mars til Roma for å bruke byen som klasserom.

Minne for livet

-Jeg har fått et minne fra livet, sier student Kristoffer Syvertsen Østnes (fjerdeårsstudent, Notodden, GLU 5-10).

Han sier turen bød på interessant religionshistorie som er relevant for trinnene han vil undervise på.

- Noe kan overføres direkte til undervisningen. Annet har bidratt til at jeg har lært mye spennende selv, og også lært om å bruke utflukter og konkreter i undervisningen. Det var en interessant måte å være på forelesning på, både på bakgrunn av det faglige og en følelse av et mer personlig opplegg fra lærerne, sier Kristoffer.

Konklusjonen til studentene etter en uke «med Roma som klasserom» var at det både ga kunnskaper og opplevelser for livet. Og den faglige relevansen viste seg å ikke bare dekke KRLE-faget, men mange fag.

- Høydepunktet flest studenter trakk frem, var generalaudiens med paven. Det ble et sterkt møte med katolisismen som en levende og global kristendomsform. For mange hadde opplevelsen flere lag. Vi observerte hvordan paven ble hilst og hyllet av de mange tusen fremmøtte, tok fascinert del i folkelivet og lyttet til pavens tale på en rekke språk. University College of Southeast Norway ble nevnt blant de fremmøte gruppene, og paven hilste selv de besøkende fra Norge, forteller høgskolelektorene Ragnhild Laird Iversen og Sigurd Hareide, som var reiseledere på turen.

Lærerstudenter møtte paven i Rom

Bli lærer på HSN

Se studietilbudene innen lærer, lektor og pedagogikk.

Dette sier studentene:

Maria Suzanne Jensen (ferdig utdannet lærer, tidligere RLE-student ved Notodden):
«Uvurderlig krydder i undervisningen. Mye enklere å trigge nysgjerrigheten til elevene når man har en historie å fortelle.»

Kristoffer Syvertsen Østnes (fjerdeårsstudent, Notodden, GLU 5-10):
«Generalaudiens med paven og Laterankirken gjorde størst inntrykk. Begge på grunn av dimensjon - i hver sin betydning. Å være tilstede som observatør og se hva generalaudiensen betød for de besøkende fra den katolske verden var overraskende stort. Overraskende stor var også Laterankirken, som jeg opplevde som en gullgruve med fantastiske severdigheter. Jeg har fått et minne for livet!»

Elin Trommestad Carlsen (andreårsstudent, Drammen, GLU 1-7):
«Jeg mener turen var høyst aktuell. Det å koble teori til omgivelsene gjorde at jeg både så byen med nye øyne og teorien, historien og kunnskapen fikk nytt liv. Jeg har mange knagger å feste pensum og historiene på! Veldig imponert over forelesernes program og forkunnskaper. Vi lærte mye, det gjorde også at hele opplegget ble veldig proft.»

Mevlüt Kømurcu (førsteårsstudent, Drammen, MGLU 5-10):
«Jeg synes det var godt læringsutbytte på turen, det var ikke for mye læring, men heller ikke for lite, akkurat passe informasjon som vi kunne få med oss videre. Det å besøke steder vi har hørt fortellinger om, gjorde også et positivt inntrykk på meg. Besøket i Vatikanstaten med paven og Colosseum gjorde størst inntrykk.»