EFMD
EFMD er et anerkjent globalt akkrediteringsorgan for handelshøyskoler. Det er en ideell og medlemsstyrt organisasjon, dedikert til ledelsesutvikling. EFMDs rammeverk for akkreditering legger vekt på flere aspekter ved studieprogrammet som søkes akkreditert, som blant annet internasjonalisering, akademisk standard, koblinger til næringsliv, etikk, samfunnsansvar og bærekraft.
USN Handelshøyskolen har over lengre tid jobbet målrettet for å oppnå denne akkrediteringen. Både ansatte ved USN Handelshøyskolen, studenter, tidligere studenter og eksterne samarbeidspartnere har lagt inn en stor innsats for at bachelorgraden i økonomi og ledelse har fått et internasjonalt kvalitetsstempel gjennom EFMD.
I forbindelse med akkrediteringen ble det også gitt en skriftlig til tilbakemelding fra EFMDs evalueringskomite. Bachelorprogrammet i økonomi og ledelse fikk mye skryt for fokuset på arbeidslivsrelevans, bærekraft, programstruktur, tilbud av emner og kvalitetssystemet.
Internasjonal akkreditering er viktig
En internasjonal akkreditering er viktig for både studenter og ansatte, fordi det er et signal om at vi har kvalitet i undervisningen, etikk og miljø, akademisk kvalitet og arbeidslivsrelevans som holder mål internasjonalt. Det vil bidra til at vi kan styrke våre bånd internasjonalt gjennom utveksling av studenter og ansatte, og det vil gi dere studenter bedre muligheter med tanke på masterstudier og jobber nasjonalt og internasjonalt.
LES MER: På utveksling til prestisjefylt universitet i Frankrike
Vil øke kvaliteten
Alle institusjoner som er omfattet av EFMDs akkrediteringssystem må aktivt følge en utviklingsplan for det akkrediterte programmet. Programmet må re-akkrediteres innen tre år for å opprettholde akkrediteringen. Det vil si at det må jobbes kontinuerlig med å øke kvaliteten i bachelorprogrammet i økonomi og ledelse frem mot re-akkreditering i slutten av 2025.
Det USN videreutvikler og jobber aktivt med fremover er internasjonalisering i programmet, blant annet gjennom studentutveksling. I tillegg vil det være nødvendig å ha et mer helhetlig syn på utdanningsløpet, fra opptak til karriere, for eksempel gjennom etablering av en alumni-organisasjon.