Økonomisk historie er favorittfaget til Tor, og derfor har han hatt det som et av flere valgfag.
Tidligere har han fordypet seg i Arbeiderpartiets strategi for kraftutbygging. Nå er det altså den politiske debatten rundt utenlandskablene han graver seg ned i. Og den debatten har pågått lenge.
– Jeg er overrasket over hvor lenge vi har diskutert dette temaet, som veldig mange har en mening om. Vi har faktisk debattert det helt fra 1913, og det var jeg ikke klar over, forteller Tor.
Han leser seg opp på stortingsmeldinger, proposisjoner og publikasjoner fra Stortinget.
Tor er helt i starten av arbeidet, og håper han kan finne ut noe som kan være interessant for andre. Han synes det er spennende å jobbe med et dagsaktuelt tema, og mener det er bra at masterstudentene får drive med forskning. Selv har han en veileder som er ekspert på norsk krafthistorie.
LES OGSÅ: Internship: Slik ble flerkulturell bakgrunn en styrke
Opptatt av kildekritikk
Tor sier lektorutdanning i historie har forandret ham som person.
– Jeg hadde ikke noe forhold til historie, og hadde ikke så stor bevissthet rundt det som har skjedd tidligere, eller det som skjer i verden nå. Det har forandret seg veldig. Og jeg har blitt veldig bevisst på dette med kildekritikk, som jeg mener er viktig i den tiden vi lever i, med så mye feilinformasjon. Jeg likte også veldig godt ex.phil. og ex.fac. (innføring i filosofsk tenkning og innføring i vitenskapsteori).
– Hvorfor valgte du å studere historie?
– Jeg hadde lyst til å være han fyren som kan bidra med noe interessant i samtaler med andre. Det å kunne trekke linjene fra ting som skjer i dag, tilbake til ting som har skjedd tidligere syntes jeg virket spennende. For da har jeg noe informativt og nyttig å gi videre til andre. Jeg synes det er ganske kult å være han fyren.
Om ikke så veldig lenge er Tor ferdig utdannet lektor i historie, og skal undervise på videregående. Det gleder han seg veldig til. Han har mange ideer til hvordan han kan formidle historie på en måte som fenger ungdom, og har allerede testet ut videospill under praksisperioder i skolen.
LES OGSÅ: Ferske lærere: – Slik oppstår magi i klasserommet
Har prøvd ut forskjellige undervisningsformer
– Dagens elever er jo veldig utsatt for feilinformasjon. Mange får nyhetene sine fra sosiale medier, for eksempel fra TikTok. Dette med kildekritikk vet de kanskje ikke så mye om. Det motiverer meg å kunne bidra til å rette litt opp i det. Gjøre dem bedre rustet til å forstå hva som skjer, og hva som har skjedd tidligere.
– Du nevnte videospill som en metode i undervisningen. Har du prøvd ut andre undervisningsformer?
– I praksisperiodene har jeg sett at elevene liker å jobbe i grupper, der de kan diskutere og presentere for hverandre. Jeg har testet ut podkast-øvelser, der de for eksempel skal snakke om den franske revolusjonen. De kan også få ulike roller, der de skal fremstille forskjellige historiske personer og argumentere som dem. Jeg liker også å bruke YouTube-videoer som en del av undervisningen.
Tor opplever å ha en stor verktøykasse med seg, når han snart skal ut i klasserommet på fulltid.
– Hvis jeg har en time og plutselig oppdager at opplegget jeg har forberedt viser seg å være for kort, så har jeg alltid noe annet jeg kan hente frem og engasjere elevene med. Så jeg føler meg veldig trygg på å gå inn i lærerjobben.