• NO
  • EN
  • Bibliotek
  • For studenter og ansatte
Meny
  • NO
  • EN
Intranett
Vis studievalg Skjul studievalg
  • Studier
    • Finn studier
    • Videreutdanning
      • Barnehage og skole
      • Helse- og sosialfag
      • Idrett og friluftsliv
      • Jus og samfunnsfag
      • Lederutdanning og økonomifag
      • Maritime kurs
      • Optometri
      • Teknologiske fag
    • Søknad og opptak
      • Slik søker du
        • Bachelor, årsstudier og femårige mastere
        • Masterprogrammer og videreutdanninger
        • Ingeniørfag, forkurs og tresemesterordning
        • Marinteknisk drift
        • Kurs og videreutdanning
        • Søknad om overgang
      • Søknadsfrister
      • Opptakskrav og poengberegning
        • Poengberegning i lokalt opptak
        • Studier med minstekrav/fagkrav for realkompetanse og dispensasjon
        • Realkompetanse til grunnstudier
        • Dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse
        • PPU opptakskrav
      • Svar på søknad og veien videre
        • Betinget tilbud i lokalt opptak
        • Dokumentasjonskontroll
        • Reservert studieplass
        • Venteliste
        • Resultat og publisering av opptak
      • Opptaksregler
        • Krav til medisinsk testing
        • Krav om politiattest
        • Sensitive personopplysninger
        • Lover og forskrifter
        • Begrunnelse og klage
        • Språkkrav
      • Ofte stilte spørsmål
    • Studie- og emneplaner
    • Utveksling til utlandet
      • Les om studentenes opplevelser
      • Hvordan søke utveksling?
      • Kontakt oss om utveksling
      • Praktisk info om utveksling
        • Før utveksling
        • Under utveksling
        • Etter utveksling
      • Praksis i utlandet etter endt grad
      • Praksis i utlandet som en del av studiet
    • Nettstudier
      • Spørsmål og svar
    • Praksis
      • Praksis ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • Praksis ingeniørutdanning
        • Næringsbachelor
        • USN Industriakademi
      • Praksis ved USN Handelshøyskolen
      • USN Industrimaster
      • Arbeidslivsportalen
    • Y-veien
    • Tilrettelegging
      • Spørsmål og svar
    • Toppidrettsstudent
    • Studentinkubator
    • Studievalget
  • Studiestart
    • Dette må du gjøre som ny student
    • Timeplan
    • Opprett brukerkonto
    • Program for studiestart
      • Campus Bø
      • Campus Drammen
      • Campus Kongsberg
      • Campus Notodden
      • Campus Porsgrunn
      • Campus Rauland
      • Campus Ringerike
      • Campus Vestfold
    • Ofte stilte spørsmål
      • Studiestart
      • Opptak
      • Utveksling
      • Campus
      • Ord og uttrykk
      • Underveis i studiene
      • Sikkerhet og beredskap
      • Nettstudier
      • IT og support
      • Helse og velferd
      • Videreutdanning
      • Tilrettelegging
  • Forskning
    • Doktorgradsutdanning
      • Våre ph.d.-utdanninger
        • Anvendte mikro- og nanosystemer
        • Kulturstudier
        • Markedsføringsledelse
        • Nautiske operasjoner
        • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
          • Søk om opptak
          • Våre stipendiater
          • Kurs og emner
          • Planlagte seminarer
        • Personorientert helsearbeid
        • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
        • Økologi
        • Doctor philosophiae
      • Ph.d.-håndbok
        • Del A. Håndbok for kandidater og veiledere
        • Del B. Håndbok for administrering av ph.d.-utdanningen
        • Kvalitetsrutiner og skjema
      • Disputaser
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
      • Doktorkreering
    • Hva forsker vi på?
      • Barnehage, skole og høyere utdanning
        • Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
        • Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Early childhood teacher education
        • Embodied making and learning
        • Estetiske læreprosesser
        • Flerspråklighet, læring og utvikling
        • Karriereforsk
        • Karriereveiledning
        • Klasseromforskning
        • Kompetanse for mangfold
        • Kvalitative metoder i profesjonell praksis
        • Ledelse, innovasjon og læring (LIL)
        • Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
        • Læremiddelforskning
        • Lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
        • Læring, læringsdesign og digitale medier
          • LUDO
        • Læringsutbytte i politikk og praksis
        • Matematikkdidaktikk
          • Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts
        • Naturfagdidaktikk
        • Nettverk for interaksjonsanalyse
        • Nettverk for norskdidaktisk forskning
        • Oppvekst og utdanning
          • Kosthold og fysisk aktivitet
        • Publication Across Subjects in Education (PASIE)
        • RLE-didaktikk
        • Rom, materialitet og meningsskaping i barnehagen»
        • Samfunnsfagdidaktikk
          • BRIDGES
        • Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
        • Tekst i kultur og utdanning
        • TRALAYA
        • Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE)
        • Utdanning for praksisfellesskap
        • Veiledning i profesjon og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Friluftsliv, idrett og kroppsøving
        • Friluftsliv, samfunn og bærekraft
        • Health & Exercise (HELP)
        • Idrettsfysiologisk testlaboratorium - campus Bø
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kultur- og idrettspolitikk
      • Helse og velferd
        • Eldreforsk
        • Helsefremmende arbeid i nærmiljø (HENÆR)
        • Klinisk kompetanse i sykepleieutdanning
        • Kvinne-, familie- og barns helse
        • Oppvekst og utdanning
        • Psykisk helse og rus
          • Publikasjoner
        • Senter for omsorgsforskning, sør
        • SESAM - Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon
        • Vitensenteret helse og teknologi
          • Forskning og innovasjon
          • Næringsutvikling, entreprenørskap og teknologi
          • Utdanning og tjenestedesign
          • Om Vitensenteret
        • Velferdstjenester til utsatte grupper
      • Humanistiske fag
        • Developing democracy
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Human Rights and Diversities
        • Jus
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kulturarv i bruk
        • Kultur- og idrettspolitikk
        • Læremiddelforskning
        • Politisk kultur
        • Sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet
        • Tekstforskning og diskursanalyse
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Maritim virksomhet
        • Maritime Logistics Research
        • Training and Assessment
        • I-Merse
        • MASDLI
      • Natur, helse og miljø
        • Climate change and alpine ecosystems
        • LEBE!
        • Vann
        • Health & Exercise
      • Naturvitenskap
        • Algebraisk geometri
        • Kvanteteknologi
      • Synsvitenskap
        • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
          • Bestill synsundersøkelser
          • Forskning
        • I-Merse
      • Teknologi
        • Advanced Cognitive systems and Data Science
        • Autonomi
        • BioMEMS
        • Cyber-Physical and Smart Systems
        • Energi og CO2-fangst
        • Entrepreneurship and Student Enterprises
        • Hydro Power, Transmission and Distribution
        • Innovasjonssenter – mikrosystemer, nanoteknologi og elektronikk
        • Kvanteteknologi
        • Materialer og Mikrointegrasjon
        • Micro- and Nanoelectromechanical Systems
          • MST-Lab
        • Prosessikkerhet, forbrenning og eksplosjoner
        • Sikre distribuerte systemer
        • SMART
        • Norwegian Industrial Systems Engineering Research Group
        • Telemark Modeling and Control Centre
        • Telemark Process Safety, Combustion and Explosion Laboratory
        • Ultralydlaboratoriet
      • Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag
        • Embodied making and learning
        • Estetikk: teori, analyse praksis
        • Kunstnerisk utviklingsarbeid
        • Praksis, tradisjon og teknologi
      • Økonomi, ledelse og politikk
        • Business Management and Economics
        • Etikk og samfunn
        • Innovasjon og entreprenørskap
        • Management Information Systems
        • Marketing Management
        • Organisering og ledelse
          • Motivational processes in occupational health (MOTIVATION)
        • Politisk kultur
        • Sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse
          • Forskning
          • Hva kan vi tilby
        • Økonomisk organisering
    • Forskningsformidling
    • Publisere
    • Oppdragsforskning
    • Forskingsdagane
    • FoUI-eksperter
    • Prosjekter
      • EU-finansierte prosjekter
      • NFR-prosjekter
        • Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools (CLASS)
      • Andre prosjekter
        • Det er lærer du skal bli
          • Lærerens pedagogiske interaksjonskompetanse
          • Om prosjektet
          • Samarbeid og koherens i lærerutdanningene
          • Profesjonsverksted
        • Digitalt foreldreskap i Norge
        • EU-nettverk Sørøst-Norge
        • EvaFag-2025
        • From double trouble to dual recovery
        • Kols-prosjektet
        • LUDO
        • Læremiddelforskning og læremiddeldidaktikk
          • Exploring Nordic Education
          • Praksisfortolkning av læremidler
        • Marginalisation and Co-created Education (MaCE)
      • Fremragende sentre
    • Ekspertliste
    • Lørdagsuniversitetet
  • Om USN
    • Strategi og satsingsområder
    • Organisering
      • Organisasjonskart
      • Leiinga
      • Styret
        • Innkallinger
        • Møteplan
        • Møteprotokoller
      • Råd, utvalg og ombud
      • Fakultetene
        • Fakultet for helse- og sosialvitenskap
        • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
        • Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • USN Handelshøyskolen
      • Studentdemokratiet
      • Campuskontakter
      • Gaveprofessorater
    • Kontakt oss
    • Rapporter og dokumenter
    • IT-tjenester
      • Aktivere konto
      • IT-support
      • Trådløst nett (Wi-Fi)
      • Tilgang hjemmefra og på reise
    • Kvalitetssystemet
      • Kvalitetssystemet, kvalitetsarbeid og kvalitetskultur
      • Rutiner og arbeidsbeskrivelser
      • Kvalitet i studieporteføljen
      • Kvalitet i studieprogram
      • Kvalitet i emner
      • Evaluering og rapportering
      • Ansvar og roller i kvalitetsarbeidet
      • Kvalitet fra søker til ferdig kandidat
      • Si ifra
    • Regelverk
    • Beredskap og krisehåndtering
    • Campusene
      • Bø
      • Drammen
      • Kongsberg
      • Notodden
      • Porsgrunn
      • Rauland
      • Ringerike
      • Vestfold
  • Samarbeid med oss
  • Aktuelt
    • Nyhetsarkiv
    • Aktivitetskalender
    • Korona
    • Podkast
  • Biblioteket
    • Oppgaveskriving
    • Forskerstøtte
    • Databaser
  • Ledige stillinger
  • USN Hub
  • Studier»
  • Finn studier»
  • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign»
  • Bachelor i ingeniørfag – Elektronikk
Bachelor i ingeniørfag, elektronikkingeniør

Bachelor i ingeniørfag, elektronikkingeniør

Alle moderne systemer i dag er basert på elektronikk. Elektronikk er også nøkkelen til gode løsninger innen helse, miljø og bærekraftig utvikling. Er du nysgjerrig og vil være med på å utvikle morgendagens teknologi, da er elektronikkstudiet noe for deg. Som elektronikkingeniøren vil du være viktig og ettertraktet på arbeidsmarkedet.

Hvilken studieretning ønsker du å ta?

Det første året i elektronikkstudiet er likt uavhengig av hvilken studieretning du velger. Du starter med å lære om ingeniørrollen og programmering som et viktig ingeniørverktøy. Du får også en innføring i både digitale og analoge elektroniske kretser, og så bygges det videre på matematikken og fysikken fra videregående.

I det andre studieåret starter spesialiseringen. Vi tilbyr de to studieretningene elektronisk systemdesign og mikro- og nanoteknologi ved campus Vestfold og kybernetikk ved campus Kongsberg. Her er det mulig å søke seg over til en av de andre studieretningene dersom du skulle ombestemme deg underveis.

Dersom du ikke oppfyller opptakskravene til disse studiene, kan du søke TRES (for deg med generell studiekompetanse uten fordypning i matematikk og fysikk), forkurs eller realfagskurs.

Studiested
Studieopplegg help

Hvor og hvordan undervisning gjennomføres i studiet.

Progresjon help

Forventet framdrift i studiet. Heltid er studier med full studieprogresjon (60 studiepoeng per år, 30 studiepoeng per semester). Deltid er studier med mindre enn full studieprogresjon (færre enn 60 studiepoeng per år eller 30 studiepoeng per semester).

Oppstart
Semester
keyboard_backspace
Elektronisk systemdesign
Elektronisk systemdesign
Vestfold
Heltid, På campus
Høst 2021, Semester: 6
På campus
Heltid
Høst 2021
6
keyboard_backspace
keyboard_backspace
Mikro- og nanoteknologi
Mikro- og nanoteknologi
Vestfold
Heltid, På campus
Høst 2021, Semester: 6
På campus
Heltid
Høst 2021
6
keyboard_backspace
keyboard_backspace
Kybernetikk
Kybernetikk
Kongsberg
Heltid, På campus
Høst 2021, Semester: 6
På campus
Heltid
Høst 2021
6
keyboard_backspace

Få siste nytt om våre ingeniørutdanninger

Hvorfor elektronikkingeniør?

Mye av det vi omgir oss med i hverdagen, har en elektronikkingeniør vært med på å lage. Tenk bare på mobilen din, eller når du skanner en strekkode i matbutikken.

Vi er blitt så vant til at alt bare fungerer, men dette studiet vil gi deg kunnskap om hva som ligger bak. Du får en anvendbar utdanning i tett samarbeid med industrien som vil åpne mange karrieremuligheter for deg. Kompetansen og ferdighetene til elektronikkingeniøren er viktig og ettertraktet på arbeidsmarkedet. 

For er det noe vi vet – er det at det ikke blir mindre teknologi i samfunnet fremover! 

Hva slags jobb får du?

Som elektronikkingeniør kan du jobbe med produktutvikling, teknisk design og test av elektronikksystemer. Du kan også jobbe med drift og vedlikehold i automatiserte og robotiserte industriprosesser. Du kan også drive med teknisk salg eller support. Elektronikkingeniøren klarer ofte å se muligheter som kommer samfunnet til gode, og kan jobbe med å gjøre egne ideer til virkelighet.

Hvor du kommer til å jobbe, og med hva, avhenger også av spesialiseringen din og hvilken studieretning du tar. Etter det første året velger du nemlig enten elektronisk systemdesign, kybernetikk eller mikro- og nanoteknologi.

Med spesialisering i mikro- og nanoteknologi vil du gjerne jobbe i bedrifter som framstiller eller anvender systemer og teknologi på mikro- og nanoskala.

Studieretningen innen kybernetikk gir deg mulighet til å jobbe spesielt med automatisering og styring av prosesser og roboter.

Med spesialisering i elektronisk systemdesign kan du jobbe med  utvikling og design av nye og forbedrede elektronikksystemer.

Kontakt med arbeidslivet

Vi samarbeider tett og godt med næringslivet og industrien. I løpet av studiet gjennomføres besøk til regionale elektronikk- og mikroteknologibedrifter, vi tar inn eksperter fra industrien som gjesteforelesere. Du får prosjektoppgaver med reelle problemstillinger fra arbeidslivet og du skriver gjerne bacheloroppgaven i samarbeid med en bedrift.

Som nyutdannet ingeniør er bacheloroppgaven også en god døråpner inn i arbeidslivet.

Du kan også ta det siste året over to år, en såkalt næringsbachelor. Da jobber du femti prosent i en bedrift og får relevant yrkeserfaring samtidig som du studerer.

  • Her kan du lese mer om kriteriene for næringsbachelor

Skaff deg internasjonal erfaring

Du kan ta deler av bachelorgraden i utlandet. Å studere eller ta praksis i utlandet gir deg nyttig internasjonal erfaring og språkferdigheter, og kan gjøre deg enda mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Vi har avtaler med utenlandske universiteter, høyskoler og praksisinstitusjoner tilpasset studiet ditt. 

Videre utdanningsmuligheter

Bachelorutdanningen gir deg muligheten til å søke mastergradstudier ved USN. Du kan også velge å ta masterutdanning ved andre høyskoler og universiteter i Norge og utlandet. 

Masterutdanningen gir deg muligheten til å søke doktorgradsstudier.

Hvilken studieretning ønsker du å ta?

Det første året i elektronikkstudiet er likt uavhengig av hvilken studieretning du velger. Du starter med å lære om ingeniørrollen og programmering som et viktig ingeniørverktøy. Du får også en innføring i både digitale og analoge elektroniske kretser, og så bygges det videre på matematikken og fysikken fra videregående.

I det andre studieåret starter spesialiseringen. Vi tilbyr de to studieretningene elektronisk systemdesign og mikro- og nanoteknologi ved campus Vestfold og kybernetikk ved campus Kongsberg. Her er det mulig å søke seg over til en av de andre studieretningene dersom du skulle ombestemme deg underveis.

Dersom du ikke oppfyller opptakskravene til disse studiene, kan du søke TRES (for deg med generell studiekompetanse uten fordypning i matematikk og fysikk), forkurs eller realfagskurs.

Studiested
Studieopplegg help

Hvor og hvordan undervisning gjennomføres i studiet.

Progresjon help

Forventet framdrift i studiet. Heltid er studier med full studieprogresjon (60 studiepoeng per år, 30 studiepoeng per semester). Deltid er studier med mindre enn full studieprogresjon (færre enn 60 studiepoeng per år eller 30 studiepoeng per semester).

Oppstart
Semester
keyboard_backspace
Elektronisk systemdesign
Elektronisk systemdesign
Vestfold
Heltid, På campus
Høst 2021, Semester: 6
På campus
Heltid
Høst 2021
6
keyboard_backspace
keyboard_backspace
Mikro- og nanoteknologi
Mikro- og nanoteknologi
Vestfold
Heltid, På campus
Høst 2021, Semester: 6
På campus
Heltid
Høst 2021
6
keyboard_backspace
keyboard_backspace
Kybernetikk
Kybernetikk
Kongsberg
Heltid, På campus
Høst 2021, Semester: 6
På campus
Heltid
Høst 2021
6
keyboard_backspace

Les også

Hanna og Karina står utenfor i\hovedinngang til campus Vestfold og smiler til kamera.

Læreren viktig for mattemestring

Hva gjør en ingeniør?

Gode grunner til å studere nanoteknologi ved USN

Ofte stilte spørsmål

Svar på det du lurer på som ny student
studentliv

Hvorfor velge USN?

Vi gir deg kunnskap for fremtiden!
studentbolig

Bolig og barnehage

Studentsamskipnaden tilbyr boliger på alle våre campuser
campus_2

Campusene

Mer informasjon om våre studiesteder
Abonner på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Sentralbord: 31 00 80 00
E-post: postmottak@usn.no

  • Fakturaadresse
  • Kontaktinformasjon
  • Pressekontakt
  • Finn en ansatt

Campus

  • Bø
  • Drammen
  • Kongsberg
  • Notodden
  • Porsgrunn
  • Rauland
  • Ringerike
  • Vestfold

Snarveier

  • Studier
  • Forskning
  • Om USN
  • Aktuelt
  • Ledige stillinger
  • Si i fra!
  • For studenter og ansatte

Våre utdanningsområder

  • Helse- og sosialfag
  • Historie og idéhistorie
  • Idrett, kroppsøving og friluftsliv
  • IT, informatikk og informasjonssystemer
  • Jus
  • Kunst, håndverk og musikk
  • Lærer og lektorutdanning
  • Maritime studier
  • Matematikk, naturfag og miljøfag
  • Medier, kommunikasjon og markedsføring
  • Optometri
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsvitenskap og kulturstudier
  • Språk og litteratur
  • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign
  • Økonomi, ledelse og innovasjon

Fairtrade logo

Har du spørsmål eller kommentarer om nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge?
kommunikasjon@usn.no

Personvernerklæring