Definisjoner av universell utforming
FNs konvensjon om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne har følgende definisjon av universell utforming:
«Utforming av produkter, omgivelser, program og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming.»
I § 17 i lov om likestilling og forbud mot diskriminering defineres universell utforming slik:
«Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, inkludert informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse.»
Loven veklegger videre at:
«Offentlige og private virksomheter rettet mot allmennheten har plikt til universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjoner (§ 17).»
I henhold til lov plikter USN seg til at våre alminnelige funksjoner er universelt utformet. Plikten til universell utforming omfatter institusjonens fysiske omgivelser, IKT og det digitale læringsmiljøet.
Ulike områder for universell utforming
Fokuset for disse nettsidene er universell utforming av det digitale læringsmiljøet; men det er nyttig å vite at prinsipper, lovverk og retningslinjer for universell utforming i høyeste grad berører også andre områder enn det digitale. Eksempler på slike områder ved USN er:
Universell utforming av fysisk læringsmiljø
Universell utforming av bygg og fysiske planløsninger er nedfelt i plan- og bygningsloven. USN inkluderer universell utforming i alle bygg- og rehabiliteringsprosjekter. Det er byggeier som har ansvaret for det praktiske arbeidet med å gjøre bygningsmassen universelt utformet, slik som f.eks Statsbygg.
I tillegg til at det bør være tilgjengelig adgang for alle til underviningsstedet, må man også tenke på hvorvidt alle faktisk kan se eller høre innholdet i faget som undervises. Er det fungerende mikrofon og høyttalere i rommet, skal det benyttes uansett. Avdeling for infrastruktur er ansvarlige for fungerende Audio/videoutstyr, men du selv har ansvaret for å benytte det.
Universell utforming av pedagogisk læringsmiljø
Universal Design for Learning (UDL), eller Universell Utforming av Læring, er et eget og voksende fagmiljø som omhandler hvordan man kan planlegge og gjennomføre læring på en måte som omfavner størt mulig andel av elever/studenter. Slik reduseres behovet for individuell tilrettelegging. Ved planlegging og gjennomføring av undervisning bør man stoppe opp og tenke: Er det noen studenter som kan bli stengt ute fra deltakelse og læring dersom jeg gjør det på denne måten? Og hva kan jeg gjøre for at flest mulig får tilgang til det jeg formidler?
Universell utforming av psykososialt læringsmiljø
Samarbeidsformer, aktiviteter, møteplasser, faddergrupper og annet studentsosialt samvær må i størst mulig grad planlegge for at en andel av studentmassen kan ha ulike utfordringer. Et enkelt eksempel er at man benytter tekniske hjelpemidler som mikrofoner og høytalere når man samles eller at man legger sammenkomster til steder hvor det er enkel adgang også for studenter med fysiske funksjonshemminger, med mindre man vurdere at en slik endring ikke er mulig for at aktiviteten skal kunne finne sted, for eksempel en lengre skitur.