Faglig innhold
Emnet gir en introduksjon til autoetnografisk metode og metodologi. Autoetnografi, dens røtter, ulike tradisjoner og retninger, sammen med dens anvendelsesområder og praktisk gjennomføring presenteres og knyttes til andre kvalitative tilnærminger. Tilnærmingen knyttes til ontologiske, epistemologiske, metodologiske, teoretiske og politiske forståelser og spørsmål og kritisk refleksjon knyttet til disse. Etiske problemstillinger knyttet til bruk av autoetnografi drøftes generelt og med utgangspunkt i problemstillinger deltakerne er spesielt opptatt av. Et sentralt anliggende med emnet vil være refleksjon rundt hvordan autoetnografi kan anvendes i studentenes egen kontekst og prosjekter.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- har god kunnskap om hovedtrekk ved autoetnografi som metode og metodologi
- kan vurdere hvor formålstjenlig autoetnografi er som metode, og hvordan metoden kan anvendes i forskning, faglige- og/ eller kunstneriske utviklingsprosjekt. Kan drøfte ontologiske, epistemologiske, teoretiske, politiske og metodologiske problemstillinger knyttet til autoetnografi
- kan bidra til å utvikle ny kunnskap, dokumentasjonsformer, forståelser og tilnærminger innen autoetnografi.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan argumentere for subjektivitet som en ressurs og ikke hinder i arbeid med autoetnografi og sette dette i sammenheng med andre forskningstilnærminger der sosiale og menneskelige fenomener er i fokus
- kan bruke subjektive erfaringer og erfaringskunnskap som grunnlag for å skrive autoetnografisk på høyt internasjonalt nivå både alene og i samarbeid med andre
- kan utvikle problemstillinger, planlegge og gjennomføre prosjekter der autoetnografi inngår
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål, utfordre etablert kunnskap og relevante praksiser
- kan gjøre selvstendige vurderinger av muligheter og begrensninger ved autoetnografi som tilnærming til å utvikle kunnskap innenfor relevante praksiser som eksempelvis veiledning, pedagogikk, kunstfag, terapi, samt helse- og sosialfag.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan identifisere relevante etiske problemstillinger og utøve forskning med faglig integritet og i tråd med etiske retningslinjer
- kan lede komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter der autoetnografi inngår
- kan formidle autoetnografisk forskning og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
- kan delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora.
Læringsaktiviteter
Emnet er samlingsbasert og inkluderer en samling som går over tre dager. Læringsaktivitetene som inngår i emnet er forelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid, veiledning på skriveøvelser og skriftlige innleveringer.