Ph.d.-kurs: Autoetnografi - en introduksjon: Praksis og teori

Kollokviegruppe i bibliotek

Dette emnet er en del av doktorgradsprogrammet i personorientert helsearbeid. Emnet gir fem studiepoeng og undervisesvåren 2024. Eksterne kandidater er velkomne til å søke.

Meld deg på her

En kort begrunnelse for hvorfor du søker kurset (maks en halv A4-side) sendes til emneansvarlige Trude Klevan og Knut Tore Sælør.

Åpent for søknader i perioden 28.11 til 18.12 for søkere med BankID / Feide.

Faglig innhold

Emnet gir en introduksjon til autoetnografisk metode og metodologi. Autoetnografi, dens røtter, ulike tradisjoner og retninger, sammen med dens anvendelsesområder og praktisk gjennomføring presenteres og knyttes til andre kvalitative tilnærminger. Tilnærmingen knyttes til ontologiske, epistemologiske, metodologiske, teoretiske og politiske forståelser og spørsmål og kritisk refleksjon knyttet til disse. Etiske problemstillinger knyttet til bruk av autoetnografi drøftes generelt og med utgangspunkt i problemstillinger deltakerne er spesielt opptatt av. Et sentralt anliggende med emnet vil være refleksjon rundt hvordan autoetnografi kan anvendes i studentenes egen kontekst og prosjekter.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Kandidaten

• har god kunnskap om hovedtrekk ved autoetnografi som metode og metodologi
  • kan vurdere hvor formålstjenlig autoetnografi er som metode, og hvordan metoden kan anvendes i forskning, faglige- og/ eller kunstneriske utviklingsprosjekt. Kan drøfte ontologiske, epistemologiske, teoretiske, politiske og metodologiske problemstillinger knyttet til autoetnografi
  • kan bidra til å utvikle ny kunnskap, dokumentasjonsformer, forståelser og tilnærminger innen autoetnografi.

Ferdigheter:

Kandidaten

• kan bruke subjektive erfaringer og erfaringskunnskap som grunnlag for å skrive autoetnografisk på høyt internasjonalt nivå både alene og i samarbeid med andre
  • kan utvikle problemstillinger, planlegge og gjennomføre prosjekter der autoetnografi inngår
  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål, utfordre etablert kunnskap og relevante praksiser
  • kan gjøre selvstendige vurderinger av muligheter og begrensninger ved autoetnografi som tilnærming til å utvikle kunnskap innenfor relevante praksiser som eksempelvis veiledning, pedagogikk, kunstfag, terapi, samt helse- og sosialfag.

Generell kompetanse:

Kandidaten

• kan identifisere relevante etiske problemstillinger og utøve forskning med faglig integritet og i tråd med etiske retningslinjer
  • kan lede komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter der autoetnografi inngår
  • kan formidle autoetnografisk forskning og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
  • kan delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora.

Læringsaktiviteter

Emnet er samlingsbasert og inkluderer en samling som går over to dager. Læringsaktivitetene som inngår i emnet er forelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid, veiledning på skriveøvelser og skriftlige arbeidskrav.

Undervisningsdatoer: 10-11. januar 2024

Eksamensdato: 9. februar 2024

Antall deltagere: Maks 20

Studiepoeng:  5 ECTS

Nivå: ph.d.

Undervisningssted: Campus Drammen

Undervisningsspråk: Norsk

Opptakskrav: Relevant mastergrad. Eksterne og interne søkere ønskes velkommen.

Arbeidskrav:

Arbeidskrav er en refleksjonsoppgave på ca. 500 ord som leveres inn før samlingen i emnet.

Obligatorisk aktivitet og krav til tilstedeværelse:
Deltagelse på samlinger i emnet er obligatorisk.

Vurderingsformer:
Det vil gjennomføres en individuell hjemmeeksamen, som vurderes til bestått/ikke bestått. Hjemmeeksamen består av en skriftlig besvarelse på ca. 4500 ord (+/- 10%).

Litteratur:
500 sider.

Litteraturliste finner du her.

Emneansvarlig: Trude Klevan og Knut Tore Sælør

Meld deg på her

Åpent for søknader i perioden 28.11 til 18.12 for søkere med BankID / Feide.

Søknadsfrist: 18. desember 2023.