Drømmer du om en kreativ arbeidshverdag, der du utvikler egen strek og kunstuttrykk? Da bør du sjekke ut bachelorgraden kunst og design med studieretning visuell kunst

Studiet gir deg omfattende kunnskap om det visuelle kunstfeltet. Det blir lagt spesiell stor vekt på eget skapende arbeid og ferdigheter i ulike tegne- og maleteknikker, illustrasjon og bildearbeid, skulptur og installasjon, film og videokunst.

Kunstner og illustratør

Kaia Hortemo Skåttet har studert visuelle kunstfag og design på Notodden. I dag jobber hun som kunstner og illustratør, i tillegg til en deltidsstilling ved kulturhuset Bok & Blueshuset.

– Jobben min er å produsere kunst, både egne verk og på bestilling. For det meste jobber jeg med tradisjonell kunst, men også digitalt på Procreate. I stor grad handler det om å produsere ny kunst og utvikle eget uttrykk, men også̊ å skaffe nye kunder, spre eget arbeid på sosiale medier og være min egen regnskapsfører, forklarer Kaia.

Oppstarten som selvstendig næringsdrivende har ført til varierte oppdrag.

–  Det siste halvåret har jeg gjort design til tatovering, digitalt cover til en singel, hatt utstilling med egne bilder og solgt plakater av digitale arbeid. I hovedsak selger jeg egne bilder, men jeg tar også imot bestillinger.

Da vi spør den unge kunstneren hva som er det beste med jobben, er hun ikke et sekund i tvil.

–  Det beste er at jeg gjør noe jeg syns er gøy! En god nummer to er når folk kjøper kunsten min og vil ha den på veggen hjemme. Jobben er også veldig variert siden man må gjøre både skapende arbeid, SOME og regnskap.

Illustrasjoner av Kaia Hortemo Skåttet

Utøvende kunstnere som lærere

Kaia var godt fornøyd med å kunne ta drømmestudiet nærme familie og venner, siden hun er født og oppvokst på Notodden.

–  Jeg valgte studiet fordi jeg hadde hørt mye bra om kunstutdannelsen på Notodden. Jeg kunne tenke meg å jobbe med kunst, og i tillegg var det fint å kunne bo nær familien under studiet.

Hun er godt fornøyd med valg av både studium og universitet.

–  Studietiden var veldig fin. Vi hadde fine lokaler, gode læringsforhold og mange gode lærere. Det som er unikt med USN Notodden, og da spesielt kunstfakultetet, er at mange av lærerne er aktive kunstnere. Dette gir studentene et unikt innblikk i hvordan hverdagen kan bli etter endt studie. Når både lærer og elev er i en kunstnerisk prosess, får man gode resultater, påpeker hun.

Tett kobling mot arbeidslivet

En tett kobling mot både utøvende kunstnere og arbeidsliv er viktig for å gi studentene best mulig utgangspunkt for å finne seg en jobb etter studiene.

–  Siste året på bacheloren hadde vi både studentbedrift og kulturstudier hvor vi fikk muligheten til å få et lite innblikk i hvordan arbeidslivet kom til å bli. Her fikk vi besøk av folk som var aktive i kulturbransjen og muligheten til å drive en egen bedrift. Min bedrift var så heldige å få komme til Oslo på grunnlag av den grafiske profilen vår. Studentbedriften var en kjempegod erfaring med tanke på oppstart av eget enkeltpersonsforetak etter studiene.

Bilde av Kaias skrivebord med illustrasjonerKaia påpeker at det ikke bare er enkelt å finne seg en vanlig jobb etter studiene, og at man er nødt til å jobbe hardt og dra nytte av nettverket man har.

–  Det er ingen som står klare og tilbyr deg en jobb som kunstner eller illustratør etter endt utdanning. Den største delen av jobben skjer etter at bacheloren er levert. Den viktigste ressursen i fasen jeg er i nå er nettverket mitt. Bli kjent med nye folk og bruk dem som støttespillere. Det å tørre å sende den mailen eller ringe noen som kan hjelpe meg er også noe jeg har hatt god nytte av, forteller Kaia.

Selv om det ikke bare er enkelt å være nyetablert kunstner med eget foretak, har den unge kunstneren spennende planer for fremtiden.

–  Nå ser jeg på mulighetene for å få fast kontorplass i Birkeland Skaperverksted for å få noen «kollegaer», men det forutsetter selvfølgelig litt inntekt. I dag står jeg i etableringsfasen, men drømmen er å drive med illustrasjon og salg av kunst på̊ fulltid.

Kaia står ved sine biler i utstillingslokaleKaia har også hatt utstilling med sin kunst. Foto: Jørn Stenvold

Nyttige studier

Kaia har hatt god nytte av studiene, og bruker daglig ferdigheter hun fikk med seg fra studiene.

–  Studiet har gitt meg gode verktøy når det kommer til å jobbe i en kunstnerisk prosess. Idémyldring, planlegging av egen arbeidsdag, teknikker og et nettverk jeg kan bygge videre på. Studiet ga meg også friheten til å teste ulike uttrykk og teknikker i et trygt miljø hvor alle hadde samme intensjon. Det kreativt skapende i kombinasjon med etikk, historie og konkretiseringen i bedriftsfaget gjør at jeg har gode forutsetninger for å lykkes som selvstendig næringsdrivende innenfor kunst.

Kaia har også noen gode tips til deg som har lyst til å studere visuell kunst.

–  Bruk tiden til å prøve deg frem, bli kjent med deg selv og nye mennesker. Ikke vær skeptisk til nye teknikker og materiell, men prøv alt. Dette er tiden for å prøve og feile. Les masse, skap masse og delta på alt som kan deltas på av kulturelle arrangementer. Vær åpen og still masse spørsmål til folk som vet mer enn deg, avslutter Kaia.

student på campus Notodden

Gi ungdommen gode råd om studievalget

Foreldre kan være gode rådgivere for ungdom når de skal velge utdanning. Men noen reagerer på ungdommens valg.